Nokian palloiluhallia uhkaa purkaminen ennakoitua nopeammin

Nokian kaupunki on saanut Tredu Kiinteistöt Oy:ltä ilmoituksen palloiluhallin vuokrasopimuksen päättymisestä ja hallin purkamisesta ensi vuoden toukokuussa. Purku liittyy Nokian lukion ja Tredun yhteisen kampuksen rakentamishankkeeseen. Kaupungin näkemyksen mukaan purkutyöt tulisi aloittaa vasta uuden palloiluhallin valmistumisen jälkeen. Kaupunki myös katsoo, että sillä on voimassa oleva vuokrasopimus palloiluhallista Tredu Kiinteistöjen kanssa vuoteen 2027 asti.

Palloiluhalli on koripalloseura BC Nokian harjoittelu- ja pelipaikka. Mikäli halli puretaan jo ensi kesänä, seuraa siitä väliaikaisesti merkittävää haittaa sekä BC Nokialle että muille nokialaisille urheiluseuroille. Hallin nykyistä harjoittelutoimintaa jouduttaisiin tällöin siirtämään muihin Nokian liikuntatiloihin. Tilannetta helpottaa osaltaan Emäkosken koulun uuden liikuntasalin valmistuminen ensi vuodenvaihteessa.

”Kaupungin pyrkimyksenä on turvata harrastus- ja seuratoiminnan olosuhteita väliaikaisilla uudelleenjärjestelyillä. Neuvottelemme myös parhaillaan korisliigapelien tapahtumapaikasta BC Nokian kanssa”, liikuntapalvelupäällikkö Hanna Murotie kertoo.

Uuden palloiluhallin investoinnista päätetään tänä vuonna

Uuden palloiluhallin suunnittelutyö käynnistyi tämän vuoden keväällä yhteistyössä seurojen kanssa. Nokian kaupunginvaltuusto päättää palloiluhallin mahdollisesta investoinnista ja mahdollisista muista sisäpalloilun harrastamisen ja kilpailutoiminnan turvaavista ratkaisuista loppuvuoden aikana. Rakentamisen arvioitu kesto on noin 12 kuukautta.

Nykyisen Nokian lukion paikalle suunnitellussa uudessa yhtenäiskoulussa sekä lukion ja Tredun toisen asteen kampuksessa on yhteensä noin 2100 oppilasta ja opiskelijaa, joiden liikunnan opetustilana tuleva palloiluhalli toimisi päiväaikaan.

Toteutuessaan uusi palloiluhalli tarjoaa nykyaikaiset kilpailuolosuhteet kaupungin pääsarjatasolla pelaaville seuroille sekä parantaa nokialaisten lasten, nuorten ja aikuisten liikunnan harrastamisen olosuhteita.

Lisätiedot:

kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, 03 5652 0001