Nokian palloiluareena saa 150 pallosta koostuvan pysyvän taideteoksen

Syyskuussa 2024 valmistuvan Nokian palloiluareenan julkisivuun tulee kohoamaan taideteos, joka kuvaa rakennuksen ydintoimintaa laajasti ja mielenkiintoisesti. Tamperelaisen kuvanveistäjän ja ympäristötaiteilijan Jaakko Himasen teos Palloilo (Ball Frenzy) on suunniteltu palloiluareenan julkisivun kulmaukseen Kankaantaankadun puolelle.

Palloilo tulee luomaan väriä ja kontrastia mustan ja massiivisen rakennuksen pintaan. Teos koostuu noin sadastaviidestäkymmenestä pallon puolikkaasta, jotka taiteilija työstää yksitellen käsityönä. Palloista syntyy abstrakti kuvio, joka kuvaa pallopelien liikettä ja yllätyksellisyyttä muodostaen samalla eheän ja värikkään kokonaisuuden. Teos valaistaan ja se hohtaa pimeällä tummaa rakennusta vasten.

”Pallot on sommiteltu seinälle vapaasti mutta ne muodostavat tihentymiä, reittejä ja muotoja. Koripallon puolikkaiden väritys on totutusta poikkeava eheä värikokonaisuus. Yksi väri palloissa on sama keltainen kuin sisäänkäynnin katoksessa sitoen teosta osaksi arkkitehtuuria. Rakennuksen musta väri antaa hyvän taustan värikkäälle teokselle. Mustan taustan voi nähdä myös viittaavan öiseen taivaaseen, jossa pallot leijuvat tähtien lailla”, Jaakko Himanen kuvailee teostaan.

Teoksen osat valmistetaan yksitellen laminoimalla ne akryylihartsista ja lujitekankaasta silikonimuottiin ja ne maalataan säänkestävillä ulkomaaleilla.

Kuvanveistäjä Jaakko Himanen on pitkän linjan taiteen ammattilainen, jolla on vahva kokemus julkisten taideteosten tuottamisesta ja hänen taiteensa on omaleimaista, rohkeaa ja oivaltavaa.

Taide osana liikuntapaikkarakentamista

Nokian palloiluareena tulee olemaan Nokian KrP:n ja BC Nokian kotihalli. Rakennuksen monipuolisia liikuntamahdollisuuksia tulevat käyttämään aktiivisesti myös esimerkiksi lähialueen koulut. Merkittävä käyttäjäryhmä onkin lapset ja nuoret.

”On valtavan hienoa, että upea uusi liikuntapaikka saa arvoisensa taideteoksen. Ei ole itsestään selvää, että liikuntapaikoilta löytyy taidetta, joka osaltaan nostaa kohteen kiinnostusta ja arvoa sekä tuottaa iloa sen käyttäjille. Areenalla vierailee paljon ulkopaikkakuntalaisia viikoittain ja palloiluareena voi erottua positiivisesti edukseen valtakunnallisesti myös taiteensa vuoksi”, kuvailee Nokian kaupungin liikuntapalvelupäällikkö Hanna Murotie.

Nokian kaupunki on palloiluareenan rakennuttaja ja vastaa myös rakennuksen taidehankinnasta. Hankinta perustuu Nokian kaupunginvaltuuston investointipäätökseen ja taideteoksen kokonaishinta on 80 000 euroa. Nokian kaupunki toteuttaa hankinnalla julkisessa rakentamisessa valtakunnallisesti yleistä prosenttiperiaatetta, jossa osa rakennushankkeen kustannuksista käytetään taiteeseen. Julkisella taiteella halutaan tehdä rakennetusta ympäristöstä omaleimaista ja mieliinpainuvaa niin alueen asukkaille kuin vierailijoillekin.

Prosenttiperiaatteen mukaisissa isoissa julkisissa taidehankinnoissa työskentelee aina moniammatillinen työryhmä. Palloiluareenan taidehankintaryhmässä on edustus Nokian kaupungin tilapalveluista, kulttuuripalveluista, liikuntapalveluista, Nokian nuorisovaltuustosta, Tampereen taidemuseosta ja BC Nokiasta.

Havainnekuvat teoksesta: Jaakko Himanen.

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt:

Jaakko Himanen, kuvanveistäjä, jaakko.himanen@gmail.com, 050 352 5741

Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, Nokian kaupunki, hanna.westman@nokiankaupunki.fi, 044 486 0979

Hanna Murotie, liikuntapalvelupäällikkö, Nokian kaupunki, hanna.murotie@nokiankaupunki.fi, 040 1334 427

Sinikka Vähämaa, rakennuttamispäällikkö, Nokian kaupunki, sinikka.vahamaa@nokiankaupunki.fi, 040 632 7861

Kati Nynäs, BC Nokian toiminnanjohtaja, kati.nynas@bcnokia.com, 040 5775369