Nokian mitalin sai toimittaja Matti Kuusela

Nokian kaupunki myönsi Nokian mitalin tänä vuonna Matti Kuuselalle tunnustuksena ansiokkaasta toiminnasta kaupungin hyväksi. Kuusela on tunnettu toimittaja, joka kirjoittaa usein myös kotikaupungistaan ja on sitä kautta tehnyt Nokiaa tutuksi laajalle lukijajoukolle. Mitali luovutettiin Tapsan Tahtien avajaisissa torstaina 8. elokuuta.

Toimittaja Matti Kuusela nojaa puuhun kaupungintalon edustalla.

”Kuusela on monipuolinen toimittaja, jonka kirjoittamat, usein hyvin laajat artikkelit ja reportaasit ovat eläviä ja kantaa ottavia ajankohtaisiin ilmiöihin. Hän kykenee käsittelemään mielenkiintoisesti ja ajatuksia herättävästi inhimillisen elämän eri alueita, laajoja kansainvälisiä kysymyksiä ja myös ihmisten lähiympäristöön liittyvää elämää. Kirjoittajana hänen ketteryyden takeensa ovat rohkeus, ajassa eläminen, heittäytyminen mukaan ihmisen asemaan ja luonnollisesti upea verbaalinen lahjakkuus,” kuvailee Nokian kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Haapaniemi.

Iloinen yllätys

”Mitalin saaminen on täydellinen yllätys, iloinen sellainen. Vaikka kirjoitan usein Nokiasta, en tee sitä aina ihan kiltisti. Esimerkiksi juttuni, jossa laskin että Nokialla on enemmän parkkiruutuja kuin ihmisiä, oli melkein ilkeä”, Matti Kuusela kertoo.

”Nokian mitali menee mitaliurallani kirkkaasti kakkoseksi: BC Nokian naisten koripallon SM-kulta vuonna 2005 on sellainen saavutus, ettei sitä voi mikään voittaa. Sain mitalin, koska olin vahvasti mukana joukkueen taustavoimissa”, hän jatkaa.

Matti Kuusela on työskennellyt toimittajana Aamulehdessä vuodesta 1981 alkaen. Hänet on aiemmin palkittu muun muassa Valtion tiedonjulkistamispalkinnolla (1994), tutkivan journalismin Lumilapio-palkinnolla (1995) sekä Sanomalehtien Liiton Vuoden paras sanomalehtijuttu -tunnustuksella (2006).

Nokian mitalilla on pitkät perinteet

Pronssisen Nokian mitalin on suunnitellut kuvanveistäjä Raimo Heino. Sen on saanut vuodesta 1967 alkaen yhteensä 59 eri tahoa, joiden joukossa on muun muassa yhteiskunnallisia vaikuttajia, kulttuurin ja taiteen ammattilaisia, yrityksiä ja yhteisöjä. Viime vuonna tunnustuksen sai Nokian Renkaat Oyj.

Nokian mitali

Mitalin myöntää Nokian kaupunginhallitus ansiokkaasta toiminnasta Nokian hyväksi. Ansiokkaaksi voidaan katsoa poikkeuksellisen mittava panos kaupungin luottamusmiehenä, viranhaltijana tai työntekijänä, yleistä tunnustusta saanut toiminta, joka on huomattavalla tavalla edistänyt Nokian kaupungin aineellista tai henkistä rakentamista tai teko, joka nokialaisen suorittamana on tehnyt Nokian nimeä tunnetuksi ja jolle annetaan erityisen suuri arvo Nokian kaupungin ulkopuolellakin.

LISÄTIEDOT
Jari Haapaniemi,