Nokian Kulttuuripolku tuo kouluille flamenco-kiertueen

Syys-lokakuun vaihteessa käynnistyy kaikki koulut kattava konserttikiertue. Nokian Kulttuuripolku vie vuosittain musiikin eri tyylilajeja edustavia konsertteja Nokian ala- ja yläkouluille sekä lukiolle, tänä syksynä vuorossa on flamenco. Konsertit järjestetään yhteistyössä Konserttikeskus ry:n kanssa, toimintaa koordinoi Nokian kaupungin kulttuuripalvelut.

Tänä syksynä on vuorossa flamenco! Flamenco Visions -esityksessä kohtaavat vangitsevalla tavalla espanjalainen flamencotanssi ja -musiikki sekä videotaiteen moderni visuaalisuus. Ryhmä tuo näyttämölle flamencon intensiivistä ja ilmaisuvoimaista traditiota ammattitaidolla ja persoonallisella pohjoismaisella otteella. Tuloksena on näyttävä kokonaisuus joka vakuuttaa kaiken ikäiset koululaisyleisöt teknisellä taituruudellaan, voimakkaalla tunneilmaisullaan sekä rikkaalla rytmiikallaan.

Esitys pohjautuu vahvasti esiintyjien väliseen vuoropuheluun, toisen kuuntelemiseen ja yhdessä tekemisen riemuun. Flamenco Visions käsitteleekin kysymyksiä, jotka koskettavat ihmisiä heidän taustastaan tai kulttuuristaan riippumatta: miten ilmaista itseään ja tunteitaan, miten toimia muiden kanssa harmoniassa ja yhteisessä rytmissä.

Esiintyjät kuuluvat Helsingissä vaikuttavaan kansainväliseen Imperfecto-kollektiiviin, joka edustaa uudenlaista urbaania flamencotaidetta. Ryhmä kunnioittaa espanjalaisen flamencon perinteitä, mutta uudistaa lajia tuomalla mukaan oman pohjoismaisen näkemyksensä sekä yhdistämällä eri taiteenlajeja.

Nokian Kulttuuripolku on lasten ja nuorten taide- ja kulttuurikasvatusta osana varhaiskasvatus-, esiopetus- ja koulupäivää. Kulttuuripolkua toteuttavat Nokian kaupungin kulttuuri- ja kirjastopalvelut, varhaiskasvatus ja perusopetus, toimintaa koordinoi kaupungin kulttuuripalvelut. Kulttuuripolun sisältöjä toteutetaan yhdessä lukuisten eri toimijoiden kanssa. Syys-lokakuun vaihteessa ja marraskuun lopussa järjestettävät konsertit toteutetaan yhteistyössä Konserttikeskus ry.:n kanssa.