Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa käy yli 1200 asiakasta päivittäin

Kesäkuun alussa avautuneen Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virran asiakasmäärä on odotetusti korkea. Kolmen ensimmäisen kuukauden aikana kävijöitä on ollut yhteensä 83 260, mikä tarkoittaa keskimäärin 1 200 asiakasta jokaisena aukiolopäivänä. Elokuussa lukema on vielä suurempi, ja siihen vaikuttavat osaltaan lauantain aukiolo ja varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ryhmien vierailut. Pitkät aukioloajat sekä kolmeen kerrokseen jakautuvat palvelut takaavat, että vierailu on asiakasmäärästä huolimatta turvallista ja turvavälit voidaan säilyttää. Ryhmien tulee varata vierailuaikansa ennakkoon.

Kirjastopalveluissa asiakasmäärän kasvua osattiin odottaa. On tavallista, että uuden kirjaston avautuessa asiakasmäärä tuplaantuu, ja asettuu sitten jonkin ajan kuluttua tasolle, joka on selkeästi aiempaa korkeampi. Kesäkuussa kävijöitä oli 22143, heinäkuussa 27314 ja elokuussa 33803.

”Elokuussa asiakasmäärät ovat vielä lisääntyneet, ja keskimääräinen kävijämäärä onkin tällä hetkellä 1352”, kertoo kirjastopalvelupäällikkö Jarna Hara ja jatkaa: ”Virta on erinomainen esimerkki siitä, kuinka olemme yhdistäneet erilaiset palvelut saman katon alle, ja siten saaneet varmasti uusia asiakkaita myös kirjastopalvelujen ääreen”.

Elokuun lukemiin vaikuttavat osaltaan lauantain aukiolo ja varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen ryhmien vierailut. Vierailevat ryhmät varaavat ajan ennakkoon sekä koronaepidemian vuoksi että muutenkin ruuhkien välttämiseksi, jotta vieraileminen Virrassa sujuu mahdollisimman joustavasti ja turvallisesti.

Nuorisopalveluissa ollaan tyytyväisiä Virran toisessa kerroksessa sijaitsevan nuorisotilan saamaan kiinnostukseen. Nuoria 5.luokkalaisista 17 -vuotiaisiin käy tällä hetkellä nuorisotilalla keskimäärin 60 päivittäin. ”Jonkin verran nuorisotilojen sijoittamisessa kirjaston nuorten osaston yhteyteen on ollut haasteita, mutta opettelemme tässä kaikki uudenlaista toimintakulttuuria”, kertoo vs. nuorisopalvelupäällikkö Hanna Savikko-Koskela.

Virta on keskeinen kulttuurikohde Nokian keskustassa sinne sijoitetun taiteen ja erilaisten pysyvien ja vaihtuvien näyttelyiden ansiosta. Taidetila Raamissa avausnäyttelynä nähtiin Ossi Somman Näinkö tässä kävikin?, johon tutustui yli 5 000 kävijää, samoin kuin viereisen taidetila Romun näyttelyyn. Virtaan pysyvästi sijoitettu Harlekiini ja häränkallo –näyttely esittelee Martti ja Sirkka-Liisa Helinin taidekokoelmaa.

”Olemme kävijämäärään todella tyytyväisiä. Vieraita on Virrassa käynyt laajasti eri puolilta Suomea, Helsingistä Enontekiölle, Raumalta Lappeenrantaan”, kertoo kulttuurikoordinaattori Pia Keltti. Jonkin verran Virrassa on ollut myös vierailijoita ulkomailta, esimerkiksi Saksasta, Ranskasta ja Alankomaista, mutta koronankin vuoksi näiden vierailijoiden osuus on tänä kesänä ollut hyvin marginaalinen. ”On myös selvää, että kirjastopalveluita käytetään toistuvasti, mutta vaihtuvissa näyttelyissä käydään usein vain kertaalleen”, Keltti jatkaa. Kertomus Nokiasta -näyttely on esillä Virran toisen kerroksen aulassa, ja 3. kerroksen pop up –näyttelyseinä on keskeisellä paikalla kirjaston aikuisten osastolla, joten näiden kävijämääriä ei lasketa erikseen.

Virrassa on erilaisia vuokrattavia ja varattavia tiloja. Vakiovuorot ovat alkaneet ja kokoustiloja on varattuna päivittäin. ”Asiakkaat ovat myös löytäneet Virran 1. kerroksessa sijaitsevan vapaa-aikapalveluiden toimiston hyvin, ja esimerkiksi kaupungissa sijaitsevien eri liikunta-, nuoriso- ja kulttuuritilojen avaimia syksyn vuoroihin on päivitetty tiuhaan tahtiin”, kertoo toimistosihteeri Riitta Hälli toimistotiimistä.

Suurempia yleisötilaisuuksia ei Virrassa toistaiseksi järjestetä koronaan liittyvien turvallisuusrajoitusten vuoksi.

Kuva: Mikko Ovaska