Nokian keskustaan katumaalaukset juhlistamaan satavuotiasta Nansoa

Nokian kaupunki teettää Nokian keskustaan Härkitielle ja Välikadulle katumaalaukset Nanson rakastetuista kuoseista. Katumaalaukset tuovat iloa ja elämyksiä kaupunkilaisille ja matkailijoille sekä nostavat esille kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa kesän ajan esillä olevaa Nanso 100 vuotta -juhlanäyttelyä.

Nokian keskustan katumaalauksiin on valittu kaksi historiallista kuosia, joissa on esillä raitoja ja kukkia.

Vuonna 1921 Nokialla perustettu Nanso tunnetaan uniikeista kuoseista, korkeasta laadusta sekä klassisen ajattomasta suomalaisesta suunnitteluosaamisesta. Katumaalauksiin on valittu kaksi historiallista kuosia, joissa on esillä raitoja ja kukkia. Katumaalaukset toteuttaa nokialainen kuvataiteilija Jonna Viljanen. Maalaustyöt aloitetaan perjantaina 10.6. Tarkat kuosit maalataan käsin ja työn arvioidaan valmistuvan viikon sisällä.

– Haluamme huomioida perinteikkään nokialaisen yrityksen satavuotisen merkkipaalun. Nanso-kuosisilla katumaalauksilla tuomme väriä ja taidetta kaupungin keskustaan. Nämä ensimmäiset katumaalaukset ovat samalla kokeilu, jolla keräämme kokemuksia ja palautetta katutaiteesta. Tavoitteenamme on jatkaa laajemminkin katutaiteen hyödyntämistä Nokialla tulevina vuosina, sanoo elinkeinojohtaja Tiina Laakkonen.

Maalattavat kuosit nähtävillä juhlanäyttelyssä

Nanso 100 vuotta -juhlanäyttely on esillä kirjasto- ja kulttuuritalo Virran taidetila Raamissa 10.6.–26.8.2022. Näyttelyllä juhlistetaan Nanson pitkää taivalta ja kunnioitetaan Nokian teollista perintöä. Näyttelyn toteuttaa Nokia-Seura ry yhteistyössä Nokian kaupungin, Nanso Group Oy:n ja Emil Aaltosen museon kanssa.

– Juhlanäyttely on koottu Nanson mittavasta arkistoaineistosta sekä pääosin Nokia-Seuran keräämistä yksityishenkilöiden vaatelainoista. Katumaalauksissa käytetyt kuosit on valittu näyttelyssä esillä olevista vaatteista, eikä niistä ole olemassa digitaalisia aineistoja, kertoo Nanson pääsuunnittelija Noora Niinikoski.

Niinikosken mukaan kuosit ovat olleet tärkeä osa Nanson historiaa 1970-luvulta lähtien. Arkistokuoseja on olemassa monipuolinen kokoelma pelkistetystä geometriasta kasvi- ja kukka-aiheisiin. Katumaalauksiin valitut kuosit edustavat näitä kategorioita ja sijoittuvat 1980-luvulle.

– Omaleimaisilla kuoseilla on edelleen tärkeä rooli Nanson mallistoissa ja vaalimme tätä kuosisuunnittelun perinnettä. Nanson vaatteiden tarkoitus on tuoda positiivisuutta ja iloa arkeen, joten kuosien tuominen katukuvaan ilahduttamaan ihmisiä arkiympäristössä sopii hyvin ajatusmaailmaamme, sanoo Niinikoski.

Lisätiedot:
Tiina Laakkonen, elinkeinojohtaja, p. 044 4860 918

Nanson vuoden 1986 kevätmallistoon kuului raitakuosinen mekko, jonka raidat maalataan nyt Nokian katukuvaan. (Kuva: Nanso Group)