Nokian kaupunki vetoaa nyt ulkoilijoihin – annetaan laturauha hiihtäjille

Nokian kaupunki pyytää ulkoilijoilta ymmärrystä ja suvaitsevaisuutta hiihtäjiä kohtaan. Kaupungin työntekijät ovat saaneet runsaasti palautetta latureiteillä kävelijöistä sekä koiranulkoiluttajista. Latureiteillä on myös ajettu moottoriajoneuvoilla erityisesti Pohjois-Nokialla. Nokialla on nyt kunnostettua latuverkostoa noin 50 kilometriä.

Nokian kaupungin työntekijä kunnostaa latua moottorikelkalla Pohjois-Nokian metsäisellä latureitillä.

Hiihtoladuilla kävely on turvallisuusriski. Kovassa vauhdissa hiihtäjän ja kävelijän yhteentörmäys voi aiheuttaa suurta vahinkoa. Lisäksi kävely rikkoo ladun pinnan aiheuttaen siihen kuoppia. Kuopat ja muut epätasaisuudet aiheuttavat vaaran hiihtäjälle sekä lisäävät myös kaupungin työntekijöiden urakkaa.

– Järjestyslaki kieltää viemästä koiraa edes kytkettynä yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle. Tämä saattaa harmittaa koiranomistajia, kun tuttu ulkoilureitti on talven tultua otettu hiihtäjien käyttöön. Hiihtokausi on kuitenkin niin lyhyt, että suodaan hiihtäjille nyt laturauha ja ei mennä ladulle muuten kuin sukset jalassa ja ilman koiraa, vetoaa Nokian kaupungin liikuntapaikkapäällikkö Mika Lehtinen.

Lehtisen mukaan Pohjois-Nokialla, lähellä Tampereen rajaa, on myös ajettu moottoriajoneuvolla, joka on todennäköisesti mönkijä. Hän muistuttaa, että hiihtoladuilla pyöräily ja mopolla tai muulla moottoriajoneuvolla ajaminen on kiellettyä. Maastoliikennelaki kieltää moottorikäyttöisen ajoneuvon käyttämisen maastossa ilman maanomistajan tai haltijan myöntämää ajolupaa. Moottoriajoneuvoista tehdyt havainnot hiihtoladuilla voi ilmoittaa poliisille.

Hiihtolatujen ja luistelukenttien kuntotiedot päivitetään Nokian kaupungin verkkosivuilta löytyvään karttasovellukseen. Karttasovellus kertoo ajankohtaiset kunto- ja huoltotiedot siitä koska latu tai luistelukenttä on viimeksi kunnostettu tai huollettu.

Lisätiedot:
Mika Lehtinen, liikuntapaikkapäällikkö, p. 044 486 0923