Nokian kaupunki toivoo asukkailta apua vieraslajien kitkemiseen – uudet kyltit kertovat esiintymistä

Nokian kaupunki torjuu haitallisia vieraslajeja omistamillaan mailla kesän aikana. Tänä vuonna toivotaan apua myös asukkailta jättipalsamin ja lupiinin torjumiseksi, jotta vieraslajien leviäminen saataisiin pysäytettyä. Kaupunki on pystyttänyt tänä kesänä ulkoilureittien varsille kylttejä, joissa kannustetaan keräämään jättipalsamia ohi kulkiessa.

Jättipalsamin esiintymien viereen puistoihin on viety kylttejä, jotka kehottavat ohikulkijoita kitkemään haitallista vieraslajia.

– Vieraslajiesiintymät on merkitty kylteillä, joiden viereen kaupunkilaiset voivat jättää juurineen kitketyt kasvit. Tämä on pieni vaiva asukkaalle lähiluonnon auttamiseksi, mutta helpottaa suuresti kaupungin työntekijöiden urakkaa. Jos kaupunkilaiset tai esimerkiksi yhdistykset haluavat järjestää isompia talkootapahtumia, toivomme heidän olevan meihin yhteydessä, jotta kohteissa ei tule päällekkäisyyttä ja kitkemisjätteen nouto saadaan tehokkaasti järjestettyä, kertoo kaupunginpuutarhuri Virpi Hannuksela.

Karttaan on merkitty pinkeillä palloilla jättipalsamin talkookylttien paikat.
Karttaan on merkitty pinkeillä palloilla jättipalsamin talkookylttien paikat. Esiintymiä on myös laajalti muualla Nokialla, mutta erityisesti näissä kohteissa toivotaan talkooapua. Klikkaa kuvaa suurentaaksesi karttaa.

Vieraslajit, kuten esimerkiksi jättipalsami, ryöstävät elintilaa luonnon alkuperäisiltä kasvilajeilta ja aiheuttavat siten monimuotoisuuden köyhtymistä. Herkästi leviävä lupiini kukkii parhaillaan monin paikoin. Hannuksela kehottaa keräämään lupiinikimppuja kodin somisteeksi. Jos lupiineita haluaa samalla kitkeä, voi maasta kaivetut kasvustot jättää aurinkoon kuivumaan. Maljakosta kuihtuneet lupiinit voi laittaa kompostiin, jos niissä ei ole siemeniä. Jos siemeniä jo on, lupiinit tulee hävittää sekajätteen mukana.

Havainnot vieraslajeista kartalle

Omista vieraslajihavainnoista voi ilmoittaa verkkopohjaisen karttapalvelun avulla. Kaupungin verkkosivuilta löytyvässä karttapalvelussa kaupunkilaiset voivat kirjata ylös havaintojaan vieraslajiesiintymistä. Ilmoitettavat vieraslajit ovat jättiputki, jättipalsami, kurtturuusu, lupiini ja tattaret. Karttapalvelun ansiosta kaupunki saa tarkan sijaintitiedon esiintymästä.

– Vieraslajien ilmoittamiseen tehty karttasovellus on helppokäyttöinen ja toimii myös matkapuhelimella. Näin maastossa liikkuessa on kätevä ilmoittaa havainnoistaan heti paikan päällä, sanoo Hannuksela.

Haitallisista vieraslajeista voi ilmoittaa ensisijaisesti karttapalvelun kautta tai sähköpostitse osoitteeseen puistot@nokiankaupunki.fi. Myös isommista talkoista toivotaan ilmoitusta sähköpostitse.

Vieraslajihavaintojen karttapalvelu

Lisätiedot: