Nokian kaupunki testasi valmiutensa tietoturva- ja tietosuojaharjoituksessa

Digitalisaation myötä sähköiset palvelut ovat helpottaneet kansalaisten ja yritysten asiointia. Sähköisten palvelujen kehittyessä valitettavasti myös kyberrikollisuus on kehittynyt ja uhka digitaaliselle toimintaympäristölle on jatkuva. Palvelujen luotettavuuteen ja jatkuvaan kehitykseen on panostettava, jotta tietoturva ja tietosuoja voivat toteutua.

Nokian kaupunki osallistui 27.11.2018 TAISTO- 18 harjoitukseen, jonka operoi Suomen julkinen hallinto Väestörekisterikeskuksen johdolla. Osallistujien tehtävänä oli toimia harjoituspäivän ajan kuin oikeassa tilanteessa, jossa organisaation tietojärjestelmään on murtauduttu ja henkilötietoja on vuodettu luvatta verkkoon.

– Saadun kokemuksen ja palautteen osalta totesimme Nokialla, että valmius hallita tietoturvauhkia ja tietosuojapoikkeamia on organisaation omien hallinnollisten prosessien osalta varsin hyvä, mutta parannettavaakin löytyy muun muassa kriisiviestinnästä, ohjeistusten ajantasaisuudesta sekä sopimuksista ohjelmatoimittajien kanssa, kertoo harjoituksen johtajana toiminut talousjohtaja Mikko Koskela.

Nokialla harjoitukseen osallistui 11 asiantuntijaa ja harjoitus kesti kaikkiaan kahdeksan tuntia.

– Uhkia ei voi täysin välttää, mutta niihin voi varautua ja välttää siten pahimmat vahingot. Harjoittelemalla todentuntuista tilannetta organisaatiot saavat selvitettyä, toimisivatko heidän ohjeistuksensa ja toimintamallinsa kuten on kuviteltu, vai kaipaavatko ne vielä kehittämistä, kertoo  Nokian kaupungin tietosuojavastavana toimiva erityisasiantuntija  Terttu Haataja.

Lisätiedot:
Terttu Haataja