Nokian kaupunki rakentaa uuden yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän Pirkkalaistielle

Nokian kaupunki rakentaa yhdistetyn pyörätien ja jalkakäytävän Pirkkalaistielle. Reilun kilometrin pituinen reitti sujuvoittaa liikkumista Viikin alueella, jonne on rakentunut runsaasti uusia asuntoja viime vuosina. Pyörätien ja jalkakäytävän rakentamiseen investoidaan 1,35 miljoonaa euroa. Kaupungille on myönnetty Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta valtionavustusta 529 000 euroa hankkeen rakentamis- ja suunnittelukustannuksiin.

Pirkkalaistietä pitkin ajaa auto ja ajoradan vierellä ei ole jalkakäytävää, vaan polku ojanpientareella.

Pirkkalaistien yhdistetty pyörätie ja jalkakäytävä tukee Nokian kaupungin strategiaa, jonka yhtenä kärkihankkeena on muun muassa liikenneyhteyksien ja liikkumisen kehittäminen. Loppuvuoden 2022 aikana tehdään pyörätien ja jalkakäytävän pohjatöitä Junkkarinpolun ja Nokianvaltatien välillä.

Pyörätien ja jalkakäytävän rakentaminen jatkuu Junkkarinpolulta Brakelintielle keväällä 2023. Aiemmin on jo rakennettu pyörätien ja jalkakäytävän osuus Brakelintieltä Välimäenkadulle. Hankkeen on tarkoitus valmistua viimeistään vuonna 2024.

– Pirkkalaistiellä rakennetaan kuluvan syksyn aikana myös kunnallistekniikkaa, joten alueella on käynnissä kaksi työmaata. Alueella liikkuvien on hyvä noudattaa erityistä varovaisuutta ja huomioida myös muuttuneet liikennejärjestelyt sekä ajonopeudet, sanoo Nokian kaupungin rakennuttajainsinööri Tommi Peltoniemi.

Lisätietoja:
Tommi Peltoniemi, rakennuttajainsinööri, p. 044 486 1705

Pirkkalaistie päättyy Nokianvaltatien risteykseen, jonka takana näkyy Vihnusjärvi.
Pyörätie ja jalkakäytävä tulee kulkemaan Pirkkalaistien pohjoispuolella Nokianvaltatielle saakka. (Kuva: Nokian kaupunki/ Tommi Peltoniemi)