Nokian kaupunki noudattaa sairaanhoitopiirin viestintäohjeita eikä julkaise tietoja tartuntatapauksista

Nokian kaupunki noudattaa koronaviruspandemian aikana Pirkanmaan sairaanhoitopiirin viestinnän ohjeistuksia. Niissä todetaan, että sairaanhoitopiiri huolehtii lääketieteellisestä koronavirusviestinnästä. Kaupunki keskittyy tiedottamaan kaupungin toimintaan aiheutuneista muutoksista ja pandemian aikaisista ohjeista ja palveluista, kuten erilaisista neuvontanumeroista.

Pirkanmaan sairaanhoitopiiri on vahvistanut 30. maaliskuuta, että aiemmin annettu viestintäohjeistus on yhä voimassa. Mikäli Nokialla ilmenisi merkittäviä tartuntatapauksia esimerkiksi hoitolaitoksessa tai asumispalveluyksikössä, niistä tiedottamista tarkastellaan erikseen sairaanhoitopiirin johdolla.

Yksityisyyden suojaa on noudatettava myös poikkeusoloissa

Sairaanhoitopiiri julkaisee päivittäin todetut tartunnat verkkosivuillaan. Kuntakohtaisia lukuja ei julkaista yksityisyyden suojan vuoksi. Potilaiden on myös poikkeusoloissa voitava luottaa siihen, että heidän terveystietojensa salassapito ei vaarannu (laki potilaan asemasta ja oikeuksista).

”Mahdolliset pienet kuntakohtaiset tartuntaluvut voisivat myös johtaa tilanteeseen, että asukkaat suhtautuisivat virukseen huolettomasti. Kaikkia epäilyjä ei tällä hetkellä testata, joten positiivisten testitulosten määrä ei kuvaa todellisten tautitapausten määrää,” Nokian kaupungin johtava ylilääkäri Katja Ylitolva painottaa.

Viranomaisten toimintaohjeiden seuraaminen ja noudattaminen on epidemian hillitsemiseksi olennaista, sillä jokainen voi omalla toiminnallaan hidastaa koronaviruksen leviämistä. Erityisesti riskiryhmien, mutta myös muiden nokialaisten on syytä pitää fyysiset kontaktit muihin minimissä ja huolehtia käsi- ja yskimishygieniasta mahdollisimman hyvin. Flunssaisena tulee pysytellä kotona.

Yhteydenotot terveyspalveluihin puhelimitse, suoraan vastaanotolle ei tule saapua

Jos epäilet koronavirustartuntaa, täytä ensisijaisesti sähköinen Omaolon koronaoirearviokysely. Muistathan valita koronavirustaudin oirearvion täytön jälkeen alasvetovalikosta kotikuntasi tarkistaaksesi Nokian kaupungin ajantasaiset toimintaohjeet.

Koronaviruksen hoidontarpeen arviointi palvelee nokialaisia numerossa 03 5652 1105 arkisin klo 8-20 ja viikonloppuisin klo 9-20. Soita numeroon, jos sinulla on hengitystietulehduksen oireita ja olet palannut ulkomailta 14 vuorokauden sisällä tai olet ollut lähikontaktissa varmistetun koronavirustapauksen kanssa tai teet sosiaali- ja terveydenhuollossa välitöntä potilastyötä.

Ota yhteyttä myös, jos sinulle tulee vakavia hengitystieoireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee, etkä enää pärjää kotona. Riskiryhmien on otettava muita herkemmin yhteyttä terveyspalveluihin.

Suuri osa koronavirukseen sairastumisista on lieviä ja silloin voi jäädä sairastamaan kotiin.

Terveyspalveluiden vastaanotolle ei tule saapua ilman neuvontanumerosta saatua ohjeistusta asiakkaan oikeasta saapumispaikasta.

Pirkanmaan sairaanhoitopiirin koronavirus lukuina -sivu.

Nokian kaupungin koronavirus-sivustolta ajankohtaista tietoa ja uutisia.