Nokian kaupunki luovuttaa sata uutta omakotitonttia Sammalistosta ja Tervasuolta lähivuosina – toukokuussa hakuun 9 tonttia

Etelä-Nokialla sijaitsevat Sammaliston ja Tervasuon yhteenkasvaneet asuinalueet laajenevat lähivuosina, kun Nokian kaupunki luovuttaa alueilta noin 100 uutta omakotitonttia. Sammaliston asuinalueelta tulee haettavaksi 9 omakotitonttia toukokuussa 2023. Tervasuolta luovutetaan noin 100 uutta omakotitonttia vuodesta 2024 alkaen.

Sammaliston tonttihaku alkaa 12.5. ja päättyy 29.5. klo 12 mennessä. Hakuun tulevat omakotitontit sijaitsevat uuden rauhallisen tonttikadun, Kaapinsuojakujan, varrella ja rajoittuvat viher- ja metsäalueisiin. Uusien omakotitonttien rakennusoikeus on 260 k-m² ja tonttien koot ovat 1050-1250 m². Asuinrakennuksen lisäksi tontille voi rakentaa erillisen ulkovaraston tai autotallin.

Kaupungin rytmissä ja luonnonrauhassa

– Sammalisto ja Tervasuo tarjoavat tuleville asukkaille niin kasvavan kaupungin palvelut kuin luonnonrauhaa Naulonvuoren ulkoilumaastojen kupeessa. Tilavat tontit antavat joustavat mahdollisuudet rakentamiseen, sillä alueen kaava ja rakentamistapaohjeet sallivat niin hirsi-, puu- kuin kivitalonkin, kertoo tonttipäällikkö Harri Järvenpää.

Järvenpään mukaan Sammaliston tontit ovat heti rakennettavissa ja niille tulee rakentaa omakotitalo kolmen vuoden kuluessa. Laajentuvan asuinalueen uuden osan kunnallistekniikka on valmistunut, joten tonteille voi mennä itsenäisesti tutustumaan. Tontit on merkitty maastoon kyltein ja niiden rajanurkat merkitään puupaaluilla.

Tonttiarvontaa voi seurata verkossa 6.6.

Sammaliston tonttiarvontaan voivat osallistua vain yksityishenkilöt, jotka eivät ole saaneet omakotitalotonttia Nokian kaupungilta viimeisen viiden vuoden aikana eli 12.5.2018 jälkeen.

– Sammaliston tontin voi joko ostaa tai vuokrata. Vuokratontin voi myös myöhemmin lunastaa itselleen halutessaan. Tarkat tiedot tonteista sekä hakuohjeet ja -lomakkeet julkaistaan tonttihaun alkaessa 12.5. omakotitonttien karttasovelluksessa kaupungin verkkosivustolla, sanoo tontti-insinööri Arto Heikkinen.

Tonttihaun päättymisen jälkeen järjestetään julkinen tonttiarvonta tiistaina 6.6. klo 16. Tonttiarvonta striimataan Nokian kaupungin YouTube-kanavan kautta. Liittymislinkki tonttiarvontaan julkaistaan toukokuun aikana kaupungin verkkosivuilla.

Sammaliston tontti-ilta verkossa 3.5.

Sammaliston omakotitonteista kiinnostuneille järjestetään tontti-ilta verkkotapahtumana keskiviikkona 3.5. klo 17 alkaen. Tontti-illassa esitellään hakuun tulevat uudet omakotitontit ja hakuohjeet sekä luovutusehdot. Lisäksi kerrotaan muun muassa alueen asemakaavasta ja rakennusmääräyksistä sekä liittymisestä vesihuoltolaitokseen.

Tontti-iltaa varten voi lähettää etukäteen kysymyksiä tontteihin tai rakentamiseen liittyen. Kysymykset tulee lähettää sähköpostitse perjantaihin 28.4. mennessä osoitteeseen: arto.heikkinen@nokiankaupunki.fi.

Nokian kaupungin asiantuntijat vastaavat kysymyksiin tontti-illan aikana. Myös tapahtuman aikana voi esittää kysymyksiä chatissa. Liittymislinkki tontti-illan verkkotapahtumaan on julkaistu kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: www.nokiankaupunki.fi/tervasuo-sammalisto

Lisätiedot:
Harri Järvenpää, tonttipäällikkö, p. 044 486 0976
Arto Heikkinen, tontti-insinööri, p. 050 395 8763

Nokian kaupunki luovuttaa myymällä tai vuokraamalla yhdeksän uutta omakotitonttia Sammalistosta uuden Kaapinsuonkujan varrelta.