Nokian kaupunki liputtaa jatkossakin vain Suomen lipulla sekä kesäaikaan Nokian viirillä

Nokian kaupunginhallitus käsitteli 20.6. kokouksessaan kuntalaisaloitetta sateenkaariliputuksesta sekä linjasi kaupungin liputuskäytäntöä. Nokian kaupunki liputtaa jatkossakin vain Suomen lipulla sisäministeriön liputusohjeistuksen mukaisesti. Lisäksi kesäaikaan muutamissa kaupungin lipputangoissa pidetään Nokian kaupungin viiriä muina kuin liputuspäivinä. Päätös syntyi kaupunginhallituksessa äänin 6–3.

”Suomen lippu on meille suomalaisille yhteinen lippu ja sillä arvostamme kaikkia suomalaisia. Kaupunkina ja työnantajana edistämme toiminnassamme ihmisarvoa, ihmisoikeuksia, yhdenvertaisuutta ja syrjimättömyyttä. Kaikki nokialaiset ovat keskenään yhtä hyväksyttyjä ja tervetulleita”, sanoo Nokian kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Kaupunki tukee yhdistyksiä, yhteisöjä ja kansalaisyhteiskunnan aktiivista toimintaa monilla tavoilla, kuten avustuksilla ja tilojen tarjoamisella yhteisöjen käyttöön edullisesti. Kaupunki on myös luovuttanut Poutunpuiston Pride-tapahtumalle 16.7.

Kaupungin voi olla haastavaa hallinnossa asioivien tasapuolisen ja puolueettoman kohtelun puitteissa tehdä yksilöityjä päätöksiä siitä, minkä vähemmistöryhmän edustaman asian edistämiseen tarvitaan julkishallinnossa muita enemmän toimia. Tarpeet voivat myös muuttua yhteiskunnan muuttuessa.

Kaupungin liputuskäytäntö perustuu sisäministeriön ohjeistukseen

Pitkäaikaisen käytännön mukaisesti kaupunki liputtaa virallisina liputuspäivinä kaikissa kaupungin liputuskohteissa. Liputus muina vakiintuneina liputuspäivinä, joita ovat esimerkiksi Eurooppa-päivä ja Lapsen oikeuksien päivä, toteutetaan lähes kaikissa kaupungin liputuskohteissa.

Suomen lippu liehuu lisäksi suositeltuina liputuspäivinä kaupungintalon, Kerholan sekä kirjasto- ja kulttuuritalo Virran lipputangoissa. Suositeltuja liputuspäiviä ovat muun muassa saamelaisten kansallispäivä sekä Suomen luonnon päivä.

Nokian viiriä pidetään kaupungintalon, Kerholan, kirjasto- ja kulttuuritalo Virran sekä Hinttalan lipputangoissa kesäaikaan 1.6.–10.10. muina kuin liputuspäivinä.

Kaupunginhallituksen käsittelemässä kuntalaisaloitteessa pyydettiin Nokian kaupunkia osallistumaan sateenkaariliputukseen sekä tänä vuonna että tulevina vuosina Priden kunniaksi Nokia Pride -tapahtumanpäivänä. Aloitteella oli 103 allekirjoittajaa. Nokian hallintosäännön mukaisesti kuntalaisaloitteeseen vastaa ja siitä päättää kaupunginhallitus.

Sisäministeriön verkkosivut, liputuspäivät vuonna 2022.

Lisätiedot:
kaupunginjohtaja Eero Väätäinen, 040 133 4444