Nokian kaupunki lahjoittaa Unicefin kautta Ukrainan lapsille 20 000 euroa

Nokian kaupunginhallitus on päättämässä maanantain 14.3. kokouksessa hätäavusta Ukrainaan. Esityksen mukaan kaupunki lahjoittaa Ukrainaan 20 000 euroa, joka kohdistetaan Unicefin kautta lasten suojelemiseen ja auttamiseen. Rahalahjoitus on konkreettinen teko, jolla ilmaistaan kaupungin ja nokialaisten myötätuntoa ja annetaan tukea ukrainalaisille Venäjän hyökättyä maahan.

Kirjasto- ja kulttuuritalon Virran seinässä on Ukrainan lipun värit symbolisena eleenä Ukrainan tukemiselle.

”Ukrainan lapset elävät kriisin keskellä. Lapsuus on paitsi haavoittuvaa, myös ainutlaatuista. Valtuustoryhmät ovat yksimielisesti halunneet suunnata avustuksen erityisesti lapsille”, kertoo kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Haapaniemi.

Unicef toimii ja auttaa paikan päällä

20 000 euron lahjoitus tehdään Unicefille, joka toimii paikan päällä Ukrainassa ja naapurimaissa. Järjestön apu Ukrainaan on monitahoista kohdistuen terveystyöhön, puhtaan veden ja sanitaation varmistamiseen, lasten suojeluun, arjen tarvikkeiden toimitukseen ja lasten koulutuksen jatkumiseen.

Unicef auttaa Ukrainassa ja naapurimaissa esimerkiksi perustamalla liikkuvia lastensuojeluyksiköitä ja organisoimalla hätäapukeskuksia pakolaisreittien varrelle. Lisäksi järjestö auttaa vahingoittuneiden koulujen kunnostamisessa ja tarjoaa käteisavustuksia eniten apua tarvitseville lapsille perheineen.

Unicef valittiin avustusjärjestöksi, koska kaupunki tekee jo yhteistyötä järjestön kanssa Lapsiystävällinen kunta -mallin tiimoilta. Nokia sai Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen vuonna 2021.

Osa avustuksesta maksetaan valtuustoryhmien toiminnan tukemiseen tälle vuodelle varatuista määrärahoista valtuustoryhmien yksimielisen toivomuksen mukaisesti.

Myös yksityishenkilöille suositellaan avun antamista tunnettujen järjestöjen kautta

Myös monet nokialaiset haluavat auttaa omalla panoksellaan ukrainalaisia. Yksityishenkilöille tehokkain tapa auttaa on tehdä lahjoitus avustusjärjestöille, jotka kykenevät toimittamaan avun perille keskitetysti ja myös arvioimaan avun tarpeen paikan päällä. Useilla avustusjärjestöillä on kokemusta kriisitilanteista ja toimivat hankintaketjut.

Lue lisää avun tarjoamisesta: Sisäministeriön ohjeita ukrainalaisten avustamiseen

Lisätiedot medialle:
kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Haapaniemi, 0400 239 220
talousjohtaja Mikko Koskela, 040 133 4422

Uutisen kuva (Hanna Westman): Kaupungin kirjasto- ja kulttuuritalo Virta valaistiin helmikuun viimeisenä viikonloppuna Ukrainan lipun väreillä symbolisena eleenä ja tuen osoituksena Ukrainalle.