Nokian kaupunki kehittää pyöräpysäköintiä liikuntapaikoilla

Nokian kaupunki rakentaa Keskusurheilukentän, Harjuniityn ja Menkalan liikuntapaikkojen viereen 280 uutta pyöräpysäköintipaikkaa. Näillä liikuntapaikoilla ei ole aiemmin ollut merkittyjä pyöräpysäköintialueita. Uudet pyörätelineet ehkäisevät pyörävarkauksia ja selkeyttävät pysäköintiä liikuntapaikoilla. Kaupungille on myönnetty Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta valtionavustusta, joka kattaa 50 prosenttia hankkeen suunnittelu- ja rakentamiskustannuksista.

Harjuniityn monitoimikentän reunalle on asennettu runkolukittavia pyörätelineitä.

– Liikuntapaikkojemme pyöräilyolosuhteita parantamalla lisäämme arkiliikunnan houkuttelevuutta. Tämä vähentää myös liikenteen päästöjä, jos yhä useammat käyttäjät valitsevat pyöräilyn yksityisautoilun sijaan, kertoo liikuntapaikkamestari Janne Koskinen.

Keskusurheilukentälle sekä Harjuniityn monitoimikentälle on jo asennettu syksyn aikana runkolukittavat telineet noin 100 pyörälle sekä perinteiset telineet noin 30 pyörälle. Loput pyörätelineet asennetaan kevään 2023 aikana.

– Kun liikuntapaikkojen käyttäjät saapuvat harrastamaan polkupyörillä, yhdellä urheilukentällä saattaa olla kymmeniä pyöriä. Pyöriä on aiemmin pysäköity eri puolille kenttää ja kiinnitetty muun muassa aitoihin. Uusilla pyörätelineillä voimme ohjata käyttäjiä pysäköimään pyörät tietylle alueelle, jolloin ne eivät estä esimerkiksi huoltoajoa. Myös pyörien turvallisuus paranee runkolukittavien telineiden ansiosta, sanoo Koskinen.

Lisätietoja:
Mika Lehtinen, liikuntapaikkapäällikkö, p. 044 486 0923