Nokian kaupunki jakoi palkintoja vapaa-ajan toimijoille

Nokian kaupungin vapaa-aikajaosto palkitsee vuosittain ansioituneita vapaa-ajan toimijoita. Palkintojen saajat julkistettiin 6.12. Nokian kaupungin itsenäisyyspäivän juhlassa Kerholassa.

Nokian kaupungin vuoden 2019 kulttuuripalkinnon sai Nokian Musiikkiluokkien Tuki ry. Vapaa-aikajaoston puheenjohtaja Raisa Hiltunen ja vapaa-aikajohtaja Marko Ojala luovuttivat tunnustuksen Hanne Ukonaholle, joka edusti yhdistystä juhlassa.

Kulttuuripalkinto Nokian musiikkiluokkien tuki ry:lle
Nokian musiikkiluokkien tuki ry on pitkän historiansa aikana merkittävällä tavalla edistänyt lasten ja nuorten musiikkiharrastusta ja -opintoja Nokialla.

Liikuntatekopalkinto Kimmo Saloselle aktiivisesta seuratyöstä
Kimmo Salonen on tehnyt Nokian Pyryssä aktiivista, pyyteetöntä seuratyötä jo 1960 -luvulta lähtien lukuisissa eri tehtävissä edistäen erityisesti lasten ja nuorten jalkapalloharrastusta. Paikallisten tehtävien lisäksi hän on vaikuttanut alueellisissa ja valtakunnallisissa luottamustoimissa.

Nuorten urheilijoiden liikuntastipendeillä palkittiin autourheilija Nikolas Pirttilahti ja Nokian Urheilijat ry:tä edustava juoksija Ville Pere.

Nuorisotoimijapalkinto Joonas Koskiselle nuoria työllistäneestä Varasto -konseptista
Yrittäjä Joonas Koskinen piti kesällä 2019 Varasto -nimistä SUP -lauta- ja kajakkivuokraamoa Vihnusjärven uimarannalla työllistäen kahdeksan nuorta asiakaspalvelu- ja neuvontatehtäviin. Konsepti on erinomainen esimerkki nokialaisten nuorten työllistymistä edistävästä uudesta avauksesta.

Nuorisostipendeillä palkittiin Alina Ahonen ja Kaisla Halkio, jotka toimivat rohkeasti ja esimerkillisesti hätätilanteessa auttaessaan metsäpolulla sairauskohtauksen saanutta naista.

Ensimmäinen vapaaehtoistoimija -stipendi Nokian Helluntaiseurakunnalle
Vapaa-aikajaosto jakoi ensimmäistä kertaa vuoden vapaaehtoistoimijan stipendin. Uuden tunnustuksen tarkoituksena on huomioida vapaaehtoistyötä ja toimijoita, jotka eivät kuulu kulttuuri-, nuoriso-, ja liikuntapalkintojen ja -stipendien piiriin.

Stipendin sai Nokian Helluntaiseurakunta pitkäaikaisesta ja säännöllisestä ruokajakelutoimin-nastaan Nokialla keskustassa ja Linnavuoressa. Ruokajakelu on vaikuttavaa ja yhdenvertaista sosiaalista vapaaehtoistyötä, joka osaltaan pyrkii torjumaan köyhyyttä ja sen negatiivisia vaikutuksia.

Vapaa-aikajaosto päättää palkintojen saajista
Päätökset palkintojen saajista tekee vapaa-aikajaosto, jolle voi antaa ehdotuksia palkittavista.

Kulttuuripalkinto (2000 €) myönnetään nokialaiselle henkilölle tai yhteisölle ansioista Nokian taide-, tai kulttuurielämän edistämiseksi tai merkittävästä kulttuuriteosta. Kulttuuripalkinto voidaan jakaa usean henkilön kesken. Palkinnon voi saada vain kerran.

Liikuntatekopalkinto (1000 €) myönnetään nokialaiselle henkilölle tai yhteisölle merkittävästä liikunta-, tai urheiluteosta tai muusta työstä Nokian liikuntaelämän edistämiseksi ja kehittä-miseksi. Liikuntastipendein palkitaan nuoria, alle 20-vuotiaita urheilijoita ja menestyneitä urheiluseuroja.

Nuorisotoimijapalkinto (1000 €) myönnetään henkilölle tai yhteisölle merkittävästä nuorten parissa tehtävästä työstä. Nuorisostipendillä palkitaan nuoria, jotka ovat osoittaneet erityistä aktiivisuutta ja toimineet esimerkkinä tai innostajana muiden nuorten keskuudessa. Nuorisostipendien saajista ehdotukset tekee Nokian Nuorisovaltuusto.

Vapaaehtoistoiminnan stipendi (500 €) myönnetään yksityishenkilölle, yhteisölle tai muulle toimijalle, joka on tehnyt pitkäaikaista vapaaehtois- tai hyväntekeväisyystyötä Nokialla.

Lisätietoja:

Marko Ojala, vapaa-aikajohtaja
marko.ojala(at)nokiankaupunki.fi

Kuva: Nokian kaupungin vuoden 2019 kulttuuripalkinnon sai Nokian Musiikkiluokkien Tuki ry. Vapaa-aikajaoston puheenjohtaja Raisa Hiltunen ja vapaa-aikajohtaja Marko Ojala luovuttivat tunnustuksen puheenjohtaja Hannemari Ukonaholle, joka edusti yhdistystä juhlassa.

Edit 6.12. klo 14:12: korjattu Nikolas Pirttilahden nimen kirjoitusasu.