Nokian kaupunki jakoi palkintoja vapaa-ajan toimijoille

Nokian kaupungin vapaa-aikajaosto palkitsee vuosittain ansioituneita kulttuurin, liikunnan, nuoriso- ja vapaaehtoistoiminnan toimijoita. Tämän vuoden palkintojen saajat julkistettiin 6.12. Nokian kaupungin itsenäisyyspäivän juhlassa Kerholassa.

Kulttuuripalkinnon sai Petri Poikolainen, Siuro-Cruisers ry. sai Vuoden vapaaehtoistoimija -palkinnon ja Vuoden nuorisoteko -palkinnon Timo Osmonen. Lisäksi jaettiin liikunta- ja nuorisostipendejä.

Vuoden 2021 kulttuuripalkinto Petri Poikolaiselle

Vuoden 2021 kulttuuripalkinnon (1 500 €) sai Petri Poikolainen tehtyään tänä vuonna nykyistä kotikaupunkiaan Nokiaa tunnetuksi kansainvälisesti. Teatterikorkeakoulusta vuonna 2000 valmistunut näyttelijä tuli laajalti tunnetuksi paitsi kotimaassaan, myös kansainvälisesti elokuvaroolistaan elokuvassa Sokea mies joka ei halunnut nähdä Titanicia. Elokuva voitti Venetsian elokuvajuhlilla festivaalien ainoan yleisöpalkinnon ja se valittiin syyskuussa Aasian suurimman elokuvafestivaalin ohjelmistoon. Lokakuussa elokuva palkittiin Egyptin El Gounan elokuvajuhlien parhaana elokuvana, ja palkinnon saaja parhaana näyttelijänä.

Kulttuuripalkinto myönnetään nokialaiselle henkilölle tai yhteisölle ansioista Nokian taide- ja muun kulttuurielämän edistämiseksi taikka merkittävästä kulttuuriteosta. Kulttuuripalkinto on myönnetty yhtä vuotta lukuun ottamatta vuodesta 1984 lähtien.

Vuoden nuorisotekopalkinnon sai Timo Osmonen

Palkinnon (1 000 €) saaja järjestää nuorille jatkuvasti ilmaisia reissuja ja tapahtumia. Timo Osmonen tekee tärkeää nuorisotyötä vapaaehtoisena ja oma-aloitteisesti, omalla ajallaan.

Nuorisotekopalkinto myönnetään henkilölle tai yhteisölle merkittävästä nuorten parissa tehtävästä työstä.

Siuro Cruisers ry. sai Vuoden vapaaehtoistoimija -palkinnon

Vuoden vapaaehtoistoimija -palkinnolla (500 €) palkitaan yksityishenkilö, yhdistys tai muu toimija, joka on tehnyt pitkäaikaista vapaaehtois- tai hyväntekeväisyystyötä Nokialla. Tänä vuonna palkinto myönnettiin amerikkalaisista autoista kiinnostuneen kaveriporukan perustamalle yhdistykselle. Yhdistys järjestää Siurossa vuosittain isoihin mittoihin kasvanutta Siuro Cruising -tapahtumaa, joka järjestetään täysin talkoovoimin. Tapahtuma kokoaa Nokialle Siuroon vuosittain laajasti kävijöitä sekä harrastajia yhteen eri puolilta Suomea. Palkinnon vastaanottivat Mika Loppinen ja Riku Kivimäki Siuro Cruisers ry:stä.

Sara Pihlajamäki ja Elli Punto saivat liikuntastipendit

Sara Pihlajamäkeä kuvataan hyväksi ja tavoitteelliseksi harjoittelijaksi, mistä johtuen urheilijan kehitys on ollut nopeaa. Tällä hetkellä Nokia River Golfin pelaaja onkin ikäkautensa ranking 1. Hän on erittäin pidetty urheilija, joka muistaa kannustaa aina myös muita. Taustavoimista löytyy koko perheen luottohenkilö, valmentaja Juha Pentikäinen. Stipendi on suuruudeltaan 300 €.

Elli Punto on voittanut EM-pronssia 16-vuotiaiden ikäsarjassa. Ensi vuonna Rasti-Nokian suunnistajalupaus nousee seuraavaan ikäluokkaan ja saa vastaansa myös 18-vuotiaita urheilijoita. Tavoitteena on edelleen varmistaa EM-kisapaikka. Stipendi on 500 euron suuruinen.

Liikuntastipendein palkitaan nuoria, alle 20-vuotiaita urheilijoita ja menestyneitä urheiluseuroja.

Nuorisostipendin saivat Emmi Vilén ja Markus Koski

Vuosittain voidaan kannustusstipendillä (250 €) palkita nuori, joka on osoittanut erityistä aktiivisuutta ja toiminut esimerkkinä ja innostajana muiden nuorten keskuudessa. Tänä vuonna palkittiin stipendein kaksi nuorta. Emmi Vilén sai stipendin toiminnastaan Nokian lukion oppilaskunnan hallituksen puheenjohtajana, isostoiminnastaan Nokian seurakunnalla sekä partiotoiminnan johtamisesta. Toisen nuorisostipendin sai Markus Koski, joka toimii aktiivisesti mm. Nokian nuorisovaltuustossa ja on mukana isostoiminnassa tehden paljon vapaaehtoistyötä lukionkäyntinsä ohella.

Vapaa-aikajaosto päättää palkintojen saajista

Päätökset palkintojen saajista tekee vapaa-aikajaosto. Kuntalaisilla oli mahdollisuus lähettää ehdotuksiaan palkittavista jaoston käsiteltäväksi. Palkinnot jakoivat vapaa-aikajaoston puheenjohtaja Kari Mustalahti ja kulttuurikoordinaattori Pia Keltti.

Kuvassa vasemmalta Markus Koski, Sara Pihlajamäki, Riku Kivimäki ja Mika Loppinen. Kaikki palkittavat eivät päässeet tilaisuuteen osallistumaan.

LISÄTIETOJA
Asta Engström