Nokian kaupunki hakee lammaspaimenia Pitkäniemeen ja Hätilännotkoon

Pitkäniemen ja Hätilännotkon niityillä laiduntaa tulevana kesänä noin 65 suomenlammasta ja karitsaa, jotka kuuluvat Nokian Sarkolassa toimivan Ala-Uotilan lammastilan katraaseen. Nokian kaupunki hakee lammaspaimenia huolehtimaan lampaiden päivittäisistä tarpeista.

– Lammaspaimenten päivittäisiin tehtäviin kuuluvat muun muassa lampaiden laskeminen, niiden hyvinvoinnin seuraaminen sekä puhtaan juomaveden vaihtaminen. Paimenen tehtävä sopii yhdistyksille tai urheiluseuroille, jotka pystyvät sisäisesti organisoimaan työvuorot, kertoo kaupunginpuutarhuri Venla Kuusela.

Kuuselan mukaan tehtävään on pystyttävä sitoutumaan mahdollisesti jo viikosta 21 alkaen ainakin elokuun loppuun saakka. Nokian kaupunki maksaa korvauksen lampaiden valvonnasta, joka on 30 euroa tunnilta. Työaikaa kuluu arvion mukaan noin puoli tuntia päivässä.

Vapaamuotoisen kirjallisen hakemuksen lammaspaimenen tehtävään voi toimittaa sähköpostilla perjantaina 20.5.2022 mennessä osoitteeseen: venla.kuusela@nokiankaupunki.fi. Hakemuksessa tulee mainita, kumman kohteen paimenen työstä on kiinnostunut.

Lampaita saa katsoa, mutta ei ruokkia

Ala-Uotilan tilan lampaiden on tarkoitus aloittaa laidunnus Hätilännotkossa viikolla 20 ja Pitkäniemessä viikolla 21. Lampaat laiduntavat Pitkäniemessä ja Hätilännotkossa niin kauan kuin ruohoa riittää eli todennäköisesti ainakin syyskuulle asti. Laidun tarjoaa rehevää ja monipuolista ravintoa, kuten esimerkiksi hentoa ruohoa, heinää sekä puiden ja pensaiden lehtiä ja nuoria versoja.

– Kaikki kiinnostuneet ovat tervetulleita katsomaan lampaita, mutta niitä ei saa ruokkia omilla eväillä. Lampaita ei myöskään tulisi häiritä, vaan antaa niille työrauha. Koiria ei saa viedä laitumelle lainkaan, sanoo Kuusela.

Avoimia niittyjä on menneinä vuosikymmeninä hoidettu perinteisesti laiduntamalla ja samaa maaseutumaista menetelmää voidaan edelleen hyödyntää luonnonmukaisten viheralueiden kehittämisessä. Nokialla on lampaita laiduntamassa myös Luodon saarella Pyhäjärvellä.

Lisätiedot:
Venla Kuusela, kaupunginpuutarhuri, p. 044 906 1245