Nokian kaupunki edistää ilmastoystävällisiä liikkumistapoja tuomalla sähköautojen latauspisteitä toimipisteisiinsä

Nokian kaupunki on ottanut käyttöön neljä sähköautojen latauspaikkaa, jotka sijaitsevat kaupungintalon, virastotalon sekä Harjuniityn koulun pysäköintipaikoilla. Latauspaikat on tarkoitettu toimipisteiden asiakkaiden ja henkilökunnan käyttöön. Lisäksi lähialueen asukkaat voivat käyttää latauspisteitä viikonloppuisin ja loma-aikoina.

eChargie-latauspisteet asennetaan lämpötolppaan, josta johtaa keltainen sähkölatauskaapeli sähköautoon.

Olemassa olevien lämpötolppien muuttaminen sähköautojen latauspisteiksi on toteutettu yhteistyössä Cation Oy:n kanssa. Projekti on osa valtion kestävän kehityksen yhtiö Motivan Kokeilun paikka -hanketta. Kokeilun tavoitteena on tutkia, miten Nokian kaupunki voi mahdollistaa olemassa olevan infran käytön sähköajoneuvojen latauksessa.

– eChargie-latauspisteet on asennettu pysäköintipaikkojen olemassa oleviin lämpötolppiin. Kaupungintalon ja virastotalon pysäköintipaikoilla on yhdet latauspaikat ja Harjuniityn koululla kaksi latauspaikkaa. Latauspaikkaa ei tarvitse varata etukäteen, vaan paikalle voi pysäköidä sähköautonsa sen ollessa vapaa, kertoo projektia Nokian kaupungilla koordinoinut kaavoitusarkkitehti Johanna Fingerroos.

eChargie on Cation Oy:n kehittämä sähköautojen suomalainen patentoitu latausratkaisu, jonka avulla pistorasia varustellaan ja digitalisoidaan. Latauspisteen käyttäjä maksaa mobiiliaplikaation kautta vain auton lataamiseen käytetystä sähköstä.

Nokia sopii sähköautojen latauspisteiden kokeilualustaksi, sillä kaupunki on osa Suomen toiseksi suurinta työssäkäyntialuetta. Tampereen seudulla sähköajoneuvojen määrän kasvu on myös toiseksi suurinta pääkaupunkiseudun jälkeen. Nokia kaupunki on mukana päästövähennyksiin sitoutuneiden kuntien Hinku-verkostossa sekä Hiilineutraali Tampereen seutu 2030 -ilmastotyössä.

Lisätiedot:
kaavoitusarkkitehti Johanna Fingerroos, p. 040 133 4235