Nokian kaupunki aloittaa tuholaistorjunnan Kylmänojanpuistossa

Nokian Kylmänojanpuistossa ja lähialueilla on tehty kuluneen kesän aikana useita havaintoja rotista. Nokian kaupunki aloittaa puistossa yhdistelmätorjunnan maan päällä ja viemäreissä elokuun lopussa. Työn suorittaa tuholaistorjuntaan erikoistunut Anticimex Oy.

Anticimexin rottapyydys kerrostalon seinää vasten.

Rottien torjunta aloitetaan Kylmänojanpuiston viheralueilla ja lintujen ruokintalammen läheisyydessä. Torjunta suoritetaan mekaanisilla loukkuasemilla sekä sähköisillä Anticimex Smart -älyloukkuasemilla myrkyttömästi. Loukkuasemat ovat varoitustarroilla merkittyjä lukollisia asemia, eivätkä ne aiheuta haittoja alueen asukkaille tai lemmikkieläimille. Loukkuasemat tulee jättää rauhaan, eikä niitä saa käsitellä tai siirtää eri paikkoihin.

Rotille ei saa tarjota ruokailumahdollisuuksia

Torjuntatoimien lisäksi on tärkeää, ettei kotitalouksissa tai alueen yrityksissä toimita rottien elinvoimaa lisäävällä tavalla. Kiinteistönomistajat ja asukkaat voivat omilla toimillaan estää rottapopulaation kasvua.

– Tärkeää on ennalta ehkäistä rottatilanteen leviäminen. Tässä korostuu kiinteistönomistajien vastuu huolehtia jätehuollosta. Jätteet tulee hoitaa asianmukaisesti suljettuihin ehjiin jäteastioihin ja huolehtia siitä, että isompien jäteastioiden pohjatulpat ovat paikallaan. Näiden pohjatulppien puuttuessa, rotilla on vapaa pääsy roska-astioihin ja niiden sisällä oleviin ravinnonlähteisiin, kertoo Ville Periaho Anticimex Oy:ltä.

Nokian kaupunginpuutarhuri Virpi Hannukselan mukaan huomiota tulee kiinnittää myös lintujen ruokintaan talviruokintakauden alkaessa. Rotat ovat tottuneet käyttämään helpon ravinnon saamiseksi lintujen ruokintapaikkoja ravinnonlähteenä.

Tällä hetkellä Kylmänojanpuistossa on lintujen ruokinta kokonaan kielletty. Talviruokinnan sallimista harkitaan myöhemmin syksyllä, kun ensin nähdään rottien torjuntatoimien vaikutukset.

Jotta rottakanta saataisiin Kylmänojanpuiston alueella nopeasti kuriin ja torjuntatoimet kohdistettua oikeisiin paikkoihin, kaupunki toivoo ilmoituksia rottahavainnoista. Havainnot voi ilmoittaa sähköpostitse osoitteeseen ville.periaho@anticimex.fi tai puhelimitse numeroon 0207 495 563.

Lisätiedot:
Virpi Hannuksela, kaupunginpuutarhuri, Nokian kaupunki, p. 044 906 1245