Nokian kaupungin YT-neuvottelut päätökseen, lomautukset alkavat toukokuussa

Nokian kaupungin YT-neuvottelut on saatu päätökseen. Kaupunki lomauttaa tai osa-aikaistaa noin 300 työntekijäänsä 15. toukokuuta alkaen. Lomautukset ja osa-aikaistamiset kestävät enintään 90 päivää ja ne koskevat henkilöitä, joiden työnteko on keskeytynyt poikkeusolojen myötä ja joille ei ole löydetty korvaavaa työtä.

Koronaviruspandemia ja valmiuslain käyttöönottoasetusten toimeenpano ovat aiheuttaneet merkittäviä ja äkillisiä vaikutuksia kaupungin toimintoihin. Esimerkiksi uimahallin ja kirjaston palvelut on toistaiseksi keskeytetty, varhaiskasvatuksen palveluita on supistettu ja kaupungin eri yksiköitä on jouduttu sulkemaan koronaviruksen leviämisen hillitsemiseksi.

Korvaavia muita töitä on kartoitettu läpi organisaation. Osalle henkilöstöstä on löydetty väliaikaista työtä muun muassa kriittisten palvelujen turvaamiseksi. Esimerkiksi perusturvapalveluiden avustaviin työtehtäviin ja kauppakassitoimintaan on siirtynyt henkilöstöä muualta.

”Rekrytoinneissa huolehdimme työn tarjoamisesta lomautetuille henkilöille. Selvitämme myös edelleen mahdollisuuksia ja halukkuutta siirtyä tilapäisesti korvaavaan tehtävään, ottaen huomioon henkilön osaaminen ja pätevyys siihen”, kertoo Nokian kaupungin henkilöstöpäällikkö Pirjo Virtanen.

Yhteistoimintaneuvottelut on käyty henkilöstön ja työnantajan edustajien kesken. Työntekijät saavat tiedon lomautuksesta lomautusilmoituksen myötä.

Lisätiedot:
henkilöstöpäällikkö Pirjo Virtanen, 044 486 1685