Nokian kaupungin vapaa-ajan palvelut ovat käytettävissä, tautitilanne ei edellytä uusien rajoitustoimenpiteiden käyttöönottoa

Nokian kaupungin vapaa-aikapalveluiden tilat, kuten kaupungin sisäliikuntasalit, uimahalli, kuntosalit, nuorisotilat ja Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, ovat edelleen avoinna ja nokialaisten käytössä. Kaupunki kuitenkin suosittelee, että ylimääräistä oleskelua liikuntatilojen pukuhuoneissa ja muissa ahtaissa tiloissa kannattaa välttää koronatartuntojen ehkäisemiseksi.

Pirkanmaan koronajäljityksessä on ilmennyt, että ihmisjoukkojen oleskelu pienissä tiloissa, esimerkiksi pukuhuoneissa tai juhlatiloissa, aiheuttaa riskejä. Puku- ja suihkutiloissa pyydetäänkin toimimaan mahdollisimman ripeästi.  Aikuisten tulisi myös saattaa lapset harrastuksiin mahdollisimman nopeasti ja välttäen tarpeetonta oleilua ja odottelua sisätiloissa.

Vapaa-aikapalveluissa on tehty turvallisuustoimenpiteitä, tautitilanne ei edellytä uusia rajoitustoimenpiteitä tällä hetkellä

”Vapaa-ajan palveluissa on tehty tiettyjä turvallisuustoimenpiteitä, esimerkiksi pienennetty ryhmäkokoja, uimahallissa on otettu käyttöön kaikki pukuhuone- ja suihkutilat ruuhkautumisen välttämiseksi eikä isompia yleisötilaisuuksia ja tapahtumia ole järjestetty ollenkaan. Toivomme asiakkaidemme huomioivan sen, että palveluun tullessa kannattaa varata totuttua enemmän aikaa ruuhkatilanteiden välttämiseksi ja palveluun pääsyä voi joutua odottamaan”, vapaa-aikajohtaja Asta Engström sanoo.

Koronatilanne ei edellytä tällä hetkellä uusia rajoitustoimenpiteitä vapaa-aikapalveluissa, olemassa olevat järjestelyt ovat edelleen voimassa.

Hiljaisempia vierailuaikoja kannattaa suosia

Uimahallin asiakkaiden kannattaa mahdollisuuksien mukaan siirtää omaa uimahallikäyntiään rauhallisempaan aikaan. Varaustilannetta voi seurata kaupungin verkkosivuilta Timmi-ajanvarausjärjestelmän kautta. Kirjasto- ja kulttuuritalo Virran ryhmävierailijoille suositellaan, että he varaavat käynnit etukäteen talon infosta ryhmävierailujen päällekkäisyyksien välttämiseksi.

Tutut ohjeet koronapandemian hillitsemiseksi ovat yhä voimassa

Oireisena tulee edelleen jäädä kotiin. Lisäksi yleiset hygieniaohjeet – yski hihaan ja huolehdi käsihygieniasta – ovat yhä voimassa ja käytössä. Jos turvaetäisyyksien pitäminen ei onnistu, kaupunki neuvoo käyttämään kasvomaskia Pirkanmaan alueellisen pandemiaryhmän suosituksen mukaisesti. Kasvomaskisuositus koskee yli 15-vuotiaita.

Nokian kaupunki toivoo, että myös yksityiset liikunta-alan ja muun vapaa-ajan toimijat huomioivat alueellisen pandemiaohjausryhmän suositukset sekä ohjeistavat omia asiakkaitaan toimimaan niin, että terveysturvallisuus tulee huomioiduksi.

”Nokialaiset urheiluseurat ovat ansiokkaasti noudattaneet lajiliittojen antamia ohjeistuksia harjoittelusta ja tapahtumajärjestelyistä, ja niitä on edelleen syytä jatkaa”, kertoo liikuntapalvelupäällikkö Hanna Murotie.

Kaupungin vapaa-aikapalveluissa seurataan aktiivisesti tautitilannetta ja viranomaisohjeita. Ohjeistuksia täydennetään tarvittaessa.

Lisätiedot:

vapaa-aikajohtaja Asta Engström, 040 7799 068