Nokian kaupungin teillä aloitetaan hiekanpoisto 17.4.2023

Imulakaisukone keväthuollossa kaupungin Varikolla.

Hiekanpoisto aloitetaan Nokian kaupungin tiealueilta täysimittaisena 17.4.2023. Hiekanpoisto alkaa pääväyliltä ja siirtyy siitä pienemmille kaduille. Hiekanpoistoa tehdään sekä päivä- että yöaikaan.

Viikon 15 aikana on testattu koneita poistaen hiekkaa pääväylien kevyen liikenteen väyliltä.

– Hiekanpoiston alkamisen ajankohtaan on vaikuttanut yöpakkasten loppuminen sekä teiden sulaminen ja kuivuminen, kertoo Nokian kaupungin infrapalveluiden johtaja Jussi Pesonen.

Hiekanpoisto pyritään mahdollisuuksien mukaan hoitamaan siten, että esimerkiksi torialueet siivotaan yöaikaan.

– Näin katupölyn aiheuttama haitta olisi mahdollisimman pieni. Harjauksissa käytetään myös paljon vettä nousevan katupölyn määrän minimoimiseksi, taustoittaa Nokian kaupungin kunnossapidon työnjohtaja Johanna Janhunen.

Kaupungin tiealueisiin kuuluvat asemakaava-alueella sijaitsevat kadut, kevyen liikenteen väylät ja jalkakäytävät. Yksityistiet ja maantiet eivät kuulu kaupungin hiekanpoistotoimien piiriin.

Kunnossapitoluokituksesta voi katsoa, mitkä alueet siivotaan ensimmäisinä: Kunnossapitoluokitus kaupungin verkkosivuilla (sivun alalaidassa liitteissä)