Nokian kaupungin päättäjät saivat lapsinäkökulmasta muistuttavat lapsilasit

Nokialla järjestettiin 14.11. ennen kaupunginvaltuuston kokousta tempaus, jossa muistutettiin päättäjiä lapsinäkökulman huomioimisesta päätöksenteossa. Tempauksessa luovutettiin päättäjille varhaiskasvatuksessa olevien lasten askartelemat lapsilasit ja saatekirje lapsivaikutusten arvioinnin merkityksestä. Päättäjät vastaanottivat lapsilasit ilolla.

Lapset ovat askarrelleet värikkäät ja kuviolliset lapsilasit.

”Lapsilasit selkeästi tekivät vaikutuksen päättäjiin ja lasten välittämä viesti herätti varmasti ajatuksia päättäjissä. Valtuustosalin tunnelma oli rento ja tempaus sai hymyt päättäjien huulille,” kertoo Lapsiystävällinen kunta -koordinaattori Anette Lehtonen.

Lapsilaseja jakoivat tilaisuudessa varhaiskasvatuksen johtaja Minna Sillanpää ja Lapsiystävällinen kunta -koordinaattori Anette Lehtonen. He kertoivat päättäjille, että lapsilasien tarkoitus on auttaa tunnistamaan asioita, jotka vaikuttavat erilaisissa tilanteissa oleviin lapsiin ja nuoriin sekä heidän hyvinvointiinsa. Lapsilasit muistuttavat lasten näkökulmasta ja siitä, että lapsilta kannattaa kysyä mielipiteitä heitä koskeviin asioihin.

”Lapsilaseja käyttämällä” voidaan säästää myös rahaa, koska vahingollisten seurauksien korjaaminen maksaa enemmän kuin ennakointi. Laseilla voi tarkastella myös lapsiin kielteisesti vaikuttavia asioita ja poistaa tai lieventää niitä.

Lapsilasit luovutetaan kaupunginvaltuutettujen lisäksi kaupungin eri palvelu- ja tulosalueiden johtaville viranhaltijoille.

Tempaus liittyy Nokian kaupungin Lapsiystävällinen kunta -työn lapsivaikutusten arvioinnin kehittämiseen ja parhaillaan vietettävään Lapsen oikeuksien viikkoon. Nokian kaupunki on saanut UNICEF:n Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen toukokuussa 2021. Tunnustus on voimassa kaksi vuotta, jonka jälkeen UNICEF arvioi työtämme uudelleen. Tunnustuksen saamisen edellytys on Lapsiystävällinen kunta- toimintasuunnitelman toteutuminen, lasten osallisuus kehittämistyössä ja sitoutuminen kehittämistyön jatkamiseen.

Lue lisää Nokian kaupungin lapsiystävällisestä työstä verkkosivuiltamme.

Lapsiystävällinen kunta -koordinaattori Anette Lehtonen 040 1334 345

Kaupunginvaltuutettuja lapsilasit päässään.       Anette Lehtonen ojentaa Arja Laitiselle suuret lapsilasit.