Nokian kaupungin ja Koskenmäki-Tervasuon koulun kehittämisteko yhteisopettajuuden edistämiseksi palkittiin

Kuntatyön kehittämistä juhlistettiin 1. joulukuuta Kuntatyö2030-gaalassa, jossa 50 kuntien kehittämistekoa eri puolilta Suomea palkittiin tuloksellisesta kehittämistyöstä. Nokian kaupungin ja Koskenmäki-Tervasuon koulun kehittämisteko ”Yhteisopettajuudella hyvinvointia ja toimintakulttuurin muutosta kouluihin” palkittiin gaalassa.

Yhteisopettajapari Mira Vänskä ja Piia Hakomäki gaalassa.

Palkinnon kävivät vastaanottamassa Lasipalatsin Biorexissä, Helsingissä, Koskenmäki-Tervasuon koulun pitkäaikainen yhteisopettajapari Piia Hakomäki ja Mira Vänskä. Hakomäki ja Vänskä ovat tehneet johdon tukena hyvää työtä yhteisopettajuuden edistämisessä omalla koulullaan, Nokian kaupungissa sekä kouluttajina myös ympäri Suomen.

Nokian kaupungissa toimii monessa luokassa opettajina yhteisopettajuuspari. Koskenmäki-Tervasuon koulun luokista suurin osa on yhteisopettajuusluokkia. Sekä oppilaat että henkilökunta ovat kokeneet tämän työskentelymuodon tuovan paljon hyvää opetukseen.

”Yhteisopettajina toimivat opettajat oppivat työn ohessa toisiltaan, saavat vertaistukea ja voivat jakaa työtaakkaansa. Yhteisopettajuus mahdollistaa joustavat opetusjärjestelyt. Oppilaat kokevat saavansa vaihtelua oppimistapoihin sekä avun aiempaa nopeammin,” kertoo Nokian kaupungin kehittäjärehtori Terhi Niinimaa.

Nokian kaupungin YouTube-kanavalta löytyy suomen ja englannin kielellä tekstitettyjä videoita yhteisopettajuudesta. Videoiden avulla halutaan näyttää kaikille opettajille, huoltajille ja muille toimijoille, millaisia etuja yhteisopettajuudesta voi olla. Pidemmässä videossa on mukana myös oppilaiden, opettajien, sivistysjohtaja Mika Seppäsen ja johtava rehtori Kari Lähteen haastattelut.

Nokian kaupunki on edelläkävijöitä Suomessa yhteisopettajuuden juurruttamisessa koulun arkeen. Yli 50 prosenttia Nokian kaupungin opettajista toimii yhteisopettajina.

Videot Nokian kaupungin YouTube-kanavalla.

Lisätietoja Nokian kaupungin ja Koskenmäki-Tervasuon koulun yhteisopettajuustoiminnasta:
Nokian kaupungin sivistysjohtaja Mika Seppänen puh. 0401334770
Nokian kaupungin kehittäjärehtori Terhi Niinimaa puh. 040 133 4260