Nokian hyvinvointikeskuksen suunnittelu Skanskan kanssa alkaa, rakentamaan päästään keväällä

Nokian kaupunki on eilen 4.1.2021 allekirjoittanut Skanskan kanssa urakkasopimuksen Nokian hyvinvointikeskuksen toteutuksesta. Skanskan vastuulla on sekä kohteen suunnittelu että rakentaminen. Urakka kattaa myös talotekniset asennukset.

Havainnekuva hyvinvointikeskuksesta lounaan suunnalta.

Osoitteeseen Maununkatu 16 rakentuvaan uudisrakennukseen tulee noin 10 500 bruttoneliömetriä yhteensä viiteen kerrokseen. Rakennus sijoittuu vanhan puretun Nokian terveyskeskuksen paikalle ja sen energialuokka on A. Suunnittelu alkaa heti tämän vuoden alussa ja rakentaminen myöhemmin keväällä.

”Hyvinvointikeskus on merkittävä nokialaisten peruspalvelujen tuottamisen edellytyksiä vahvistava ja tehostava rakennushanke Nokian keskustassa. Uutta hyvinvointikeskusta on valmisteltu huolellisesti ja sen toteuttamista varten on saatu sosiaali- ja terveysministeriön poikkeuslupa. On hienoa, olemme päässeet sopimusvaiheeseen ja rakentaminen alkaa yhteistyössä kokeneen rakennusliikkeen kanssa”, talousjohtaja Mikko Koskela sanoo.

Rakennus sijaitsee ympäristössä, jossa on kolme vanhaa suojeltua sairaalarakennusta, mikä on huomioitu uuden hyvinvointikeskuksen ulkomuodossa. Rakennuksen tunnusmerkkinä on kattolyhty. Lyhty on valaistuna hyvinvointikeskuksen maamerkki ja se tuo luonnonvaloa rakennuksen pääaulaan. Sisätiloissa hyödynnetään mahdollisimman paljon puumateriaalia, mikä tuo tiloihin lämpimän tunnelman.

”Aloitamme hankkeen suunnitelmien kehittämisen vuoden alusta yhteistyössä kaupungin kanssa. Tavoitteena on löytää ratkaisut, jotka tukevat uuden hyvinvointikeskuksen toiminnallisuuksia parhaiten. Suunnitteluprosessissa käymme keskustelua tiiviisti myös eri käyttäjäryhmien kanssa”, kertoo tulosyksikön johtaja Antti Palo-oja Skanskalta.

Lisätietoja:

Nokian kaupunki

tilapalvelujohtaja Jari Lehtonen, 040 7799 184, jari.lehtonen@nokiankaupunki.fi

rakennuttamispäällikkö Kirsi Maijala, 040 5927 825, kirsi.maijala@nokiankaupunki.fi

Skanska Talonrakennus Oy

tulosyksikön johtaja Antti Palo-oja, 040 865 0114, antti.palo-oja@skanska.fi

Skanska Oy

viestinnän asiantuntija Pilvimaari Heikkinen, 040 519 4787, pilvimaari.heikkinen@skanska.fi