Nokian Harjuniitystä haettavaksi 27 uutta omakotitonttia toukokuussa

Nokian suositulta Harjuniityn asuinalueelta luovutetaan haettavaksi 27 uutta omakotitonttia toukokuussa 2022. Tonttihaku alkaa 13.5. ja päättyy 30.5. klo 12 mennessä. Kunnallistekniikan rakentaminen jatkuu Harjuniityn pohjoisosassa, jolloin loppuvuoden aikana on tavoitteena luovuttaa vielä noin 30 uutta omakotitonttia.

– Toukokuussa hakuun tulevat omakotitontit sijaitsevat Harjuniityn pohjoisosassa, josta on nopeat liikenneyhteydet sekä Nokian keskustaan ja rautatieasemalle että valtatien 11 kautta Tampereelle. 16 tonttia rajautuu puisto- ja metsäalueeseen. Lähellä kulkee rakennettu ulkoilureitti ja polkuverkostoja. Harjuniityn pohjoisosaan on suunnitteilla myös uusi yksityinen päiväkoti, kertoo maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto.

Valkolehdon mukaan Harjuniityn tontit ovat rakennettavissa 1.8.2022 alkaen. Omakotitonttien rakennusoikeus on 220–300 k-m² ja tonttien koot vaihtelevat noin 700-1000 m². Tonteille voi mennä itsenäisesti tutustumaan 26.-29.5. Tontit ovat merkitty maastoon kyltein.

– Tavoitteenamme on luovuttaa Harjuniitystä vuoden 2022 aikana yhteensä yli 60 tonttia. Tämän jälkeen asuinalueella on jäljellä vielä noin 50 omakoti- ja paritalotonttia, jotka on tarkoitus luovuttaa kunnallistekniikan valmistuttua vuoden 2023 aikana. Harjuniitty laajentuu tulevaisuudessa länteen, mutta asemakaavoitus on vielä kesken, sanoo Valkolehto.

Harjuniityn tonteille uudet luovutusehdot

Harjuniityn omakotitonttien luovutusehtoja on muutettu toukokuun 2022 tonttihakuun. Tonttiarvontaan voivat osallistua vain yksityishenkilöt, jotka eivät ole saaneet omakotitalotonttia Nokian kaupungilta 1.1.2016 jälkeen.

– Viime vuonna Harjuniityn tontit oli tarkoitus arpoa vaiheittain. Tonttien kysyntä oli voimakasta ja saimme ensimmäiseen vaiheeseen uusia tontinhakijoita niin paljon, ettei tontteja jäänyt arvottavaksi toiseen vaiheeseen eli niille hakijoille, jotka olivat jo aiemmin saaneet tontin kaupungilta. Odotamme Harjuniityn tonttien olevan myös tänä vuonna niin suosittuja, että tonttihaku on tarkoituksenmukaista järjestää vain uusien hakijoiden kesken, kertoo tontti-insinööri Arto Heikkinen.

Heikkisen mukaan toukokuun tonttihaun päättymisen jälkeen järjestetään julkinen tonttiarvonta tiistaina 7.6.2022 klo 16. Tonttiarvontaa voi seurata suorana videolähetyksenä eli live streamina Nokian kaupungin YouTube-kanavan kautta.

Tarkemmat tonttien hakuohjeet ja -lomakkeet löytyvät tonttihaun alkaessa 13.5. Nokian kaupungin omakotitonttien karttasovelluksesta kaupungin verkkosivustolta.

Harjuniityn tontti-ilta verkossa 11.5.

Harjuniityn omakotitonteista kiinnostuneille järjestetään tontti-ilta verkkotapahtumana keskiviikkona 11.5. klo 17 alkaen. Tontti-illassa esitellään hakuun tulevat uudet omakotitontit ja hakuohjeet sekä luovutusehdot. Lisäksi kerrotaan muun muassa alueen asemakaavasta ja rakennusmääräyksistä sekä liittymisestä vesihuoltolaitokseen.

Tontti-iltaa varten voi lähettää etukäteen kysymyksiä tontteihin tai rakentamiseen liittyen. Kysymykset tulee lähettää sähköpostitse perjantaihin 6.5. mennessä osoitteeseen: arto.heikkinen@nokiankaupunki.fi. Nokian kaupungin asiantuntijat vastaavat kysymyksiin tontti-illan aikana. Myös tapahtuman aikana voi esittää kysymyksiä chatissa.

Liittymislinkki tontti-illan verkkotapahtumaan on Nokian kaupungin verkkosivuilla osoitteessa: www.nokiankaupunki.fi/harjuniitty.

Lisätiedot:
Teemu Valkolehto, maankäyttöinsinööri, p. 044 486 0976