Nokian Harjuniityn uusien omakotitonttien haku alkaa toukokuussa

Nokian Harjuniityn asuinalueelta luovutetaan haettavaksi 33 uutta omakotitonttia toukokuussa 2020. Tonttihaku alkaa 15.5. ja päättyy 1.6. klo 12 mennessä. Tonttien koko vaihtelee noin 800-1200 m²:n välillä ja niiden rakennusoikeus on 220-300 k-m². Nokian kaupungin omakotitontin voi joko ostaa tai ensin vuokrata ja myöhemmin lunastaa omaksi halutessaan.

Nokian Harjuniityn aluetta ympäröi runsaat puisto- ja metsäalueet. Näiden keskelle rakentuu uusia omakoti- ja rivitaloja.

Harjuniityn uudet omakotitontit sijaitsevat alueen pohjoispuolella Satelliitinkadulla ja Taivaankannenkadulla. Nämä tontit ovat rakennettavissa vaiheittain heinä- ja syyskuussa kunnallistekniikan sekä katujen valmistuttua. Ensi syksynä samalta alueelta tulee vielä haettavaksi 26 uutta omakotitonttia sekä kaksi paritalotonttia, jotka sijaitsevat Aurinkotuulenkadulla.

– Nyt hakuun tulevia omakotitontteja ympäröivät puisto- ja metsäalueet polkuverkostoineen. Pohjoispuolelta on lyhyt matka Porin yhdystielle, josta on nopeat liikenneyhteydet sekä Nokian keskustaan että valtatien 11 kautta Tampereelle. Myös Alinenjärven virkistysalue uimarantoineen ja luontopolkuineen on lähellä. Talvella sinne pääsee Harjuniitystä myös latuverkostoa pitkin ja matkaa voi jatkaa aina Nokian pohjoisille järvialueille asti, kertoo maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto.

Tonttiarvonta mahdollisesti suorana lähetyksenä verkossa

Omakotitonttien hakuajan päätyttyä järjestetään julkinen tonttiarvonta torstaina 4.6.2020 klo 16. Valkolehdon mukaan arvontaa suunnitellaan järjestettäväksi suorana videolähetyksenä eli live streamina Nokian kaupungin YouTube-kanavan kautta koronaviruspandemiasta johtuvien kokoontumisrajoitusten vuoksi.

– Tonttiarvonnat ovat olleet suosittuja tilaisuuksia ja niihin on osallistunut kymmeniä tonttia hakeneita henkilöitä. Haluamme palvella tontinhakijoita mahdollisimman hyvin myös poikkeusoloissa, ja suora lähetys lisää avoimuutta ja läpinäkyvyyttä arvonnassa. Tiedotamme tulevan tonttiarvonnan toteuttamistavasta mahdollisimman pian Nokian kaupungin verkkosivustolla sekä sosiaalisen median kanavissa, jatkaa Valkolehto.

Harjuniitty ja keskusta ovat suurimpia kasvualueita Nokialla. Ensimmäiset omakotitontit luovutettiin Harjuniitystä syksyllä 2016. Nyt alueella on noin 130 modernia omakoti- ja rivitaloa sekä useita kymmeniä taloja rakenteilla. Kesällä 2019 Harjuniityn yhtenäiskoulun ja päiväkodin viereen valmistui dinosaurusteemainen leikkipuisto sekä luontopuupuisto. Lisäksi alueella sijaitsee uudehko liikuntahalli sekä urheilukenttä kaukaloineen.

Harjuniityn nykyinen asemakaava-alue mahdollistaa alueelle 2500 asukasta. Yleiskaavassa on huomioitu Harjuniityn laajentuminen länteen, jolloin asuinalueen väestömäärä voisi lisääntyä noin 4000 asukkaaseen vuoteen 2030 mennessä.

Lisätiedot:
maankäyttöinsinööri Teemu Valkolehto, puh. 044 486 0976