Nokian Hakavuoren luontopolun uudet opastaulut esittelevät luonnon monimuotoisuutta

Nokian Siurossa sijaitsevalle Hakavuorelle on asennettu alueen luonnosta ja geologiasta kertovat opastaulut. Uusia luonto-opasteita on viisi ja ne sijaitsevat helppokulkuisen, 0,8 kilometriä pitkän luontopolun varrella.

Isä, äiti ja pieni poika tutkivat luonto-opastetta Hakavuoren luontopolulla.

Hakavuoren luonto-opasteet esittelevät muun muassa alueen euroopanpähkinäpensaslehtoa, jääkauden jättämiä muinaisrantoja, kallioperää ja korkeuseroja sekä kosteiden lehtojen tihkupintoja. Lisäksi kerrotaan jylhäpiirteisen Hakavuoren luontotyypeistä, joihin kuuluvat kalliot, lehdot ja vanhat metsät.

– Opastaulujen teksteistä on vastannut Kaija Helle ja kuvituksesta Pekka Rahkonen. Olemme tehneet yhteistyötä heidän kanssaan jo aiemmin Ruutanan luontopolun luonto-opasteiden osalta, kertoo ympäristönsuojelusuunnittelija Antti Mäkelä.

Hakavuoren luontopolun viitoituksia uusittiin vuoden 2020 aikana. Myös Penttilänmäentien varrella oleva parkkipaikka uusittiin vuonna 2018.

Isä, äiti ja pieni poika tutkivat luonto-opastetta Hakavuoren luontopolulla.

Retkeilyreittejä ja luontopolkuja kunnostettu

Nokian kaupunki on uusinut viime vuosina opasteita ja viitoituksia useissa luontokohteissa. Puropuistojen, Maatialanharjun, Halkoniemen sekä Ruutanan luonto-opasteet kertovat eri alueiden luontoarvoista ja lähiluonnon merkityksestä. Opasteiden visuaalisuuteen sekä ymmärrettävyyteen on kiinnitetty erityistä huomiota, jotta niitä voi tutkia myös lasten kanssa.

– Opasteiden uusimisen lisäksi, olemme kunnostaneet kaupungin retkeilyreittejä ja nuotiopaikkoja esimerkiksi Maatialanharjulla, Ruutanassa, Kivikeskulla sekä Luodon saarella. Toivomme, että nämä toimenpiteet innostavat sekä kaupunkilaisia että matkailijoita tutustumaan Nokian ainutlaatuiseen luontoon, sanoo liikuntapaikkapäällikkö Mika Lehtinen.