Nokialle rakennetaan uusia kouluja – vanhat investointipäätökset kumottiin valtuustossa

Nokian kaupunginvaltuusto teki 12. marraskuuta uusia päätöksiä kouluinvestoinneista. Valtuusto päätti, että Nokian lukio siirtyy vuokratiloihin Tredun Kankaantaankadun toimipisteen yhteyteen. Lisäksi valtuusto linjasi, että nykyiset Kankaantaan koulu ja Nokianvirran koulu yhdistetään yhtenäiskouluksi. Samalla kaupunginvaltuusto kumosi viime vuoden marras- ja joulukuussa tekemänsä kouluinvestointipäätökset Kankaantaan koulun, Nokianvirran koulun ja Nokian lukion osalta.

Nokian lukio Tredun yhteyteen

Nokian lukio siirtyy ammatillinen oppilaitos Tredun Kankaantaankadun toimipisteen yhteyteen rakennettaviin vuokratiloihin. Ratkaisulla Nokialle syntyy noin 1 000 opiskelijan kampusalue. Ratkaisu tiivistää toisen asteen koulutusyhteistyötä, luo lisää mahdollisuuksia kaksoistutkinnon kehittämiselle sekä mahdollistaa yhteisten kampuskurssien aloittamisen.

Uudisrakennuskokonaisuuteen rakennetaan omia tiloja lukiolle ja ammatilliselle koulutukselle. Suuri osa tiloista on yhteiskäyttötiloja, joita sekä lukio- että ammatillinen koulutus pystyvät hyödyntämään. Uusi kampusalue valmistuu vuoden 2021 loppuun mennessä.

Uusi yhtenäiskoulu perustetaan

Kankaantaan koulu ja Nokianvirran koulu yhdistetään yhtenäiskouluksi Nokian lukion nykyiselle tontille. Tontilta puretaan lukion vanhat, kosteusvaurioituneet osat. Tontilla säilyvät liikuntasali sekä auditoriotilat, joihin uusi koulurakennus liitetään.

Koulusta tulee noin 700 – 800 oppilaan yhtenäiskoulu, johon tulee alakoulun oppilaita Kankaantaan koulun nykyiseltä koulualueelta ja yläkoulun oppilaita Kankaantaan ja Myllyhaan koulujen koulualueilta. Alhoniityn koulualueen oppilaille osoitetaan yläkoulupaikka tulevaisuudessa Harjuniityn koulusta.

Uusi koulurakennus valmistuu vuoden 2023 loppuun mennessä. Kankaantaan koulun ja Nokianvirran koulun vanhat koulurakennukset puretaan aiemman päätöksen mukaisesti.

Uudisrakennushankkeisiin ei rakenneta tiloja koululiikunnalle vaan ne vuokrataan niin perusopetukselle kuin lukiokoulutukselle yksityisen toimijan rakennuttamasta liikuntahallista, jota suunnitellaan toteutettavaksi joko Tredun Kankaantaankadun tontille tai jäähallien läheisyyteen Penttilänpuiston alueelle. Yhtenäiskoulussa pysyy lukion nykyinen liikuntasali, jossa järjestetään etenkin pienten oppilaiden liikunnan opetusta.

Kuntalaisten näkemyksiä kerättiin

Kouluinvestointien muutosesityksestä järjestettiin kuntalaisilta 25. syyskuuta. Lisäksi oppilaat, heidän huoltajansa ja koulujen henkilöstö saivat esittää näkemyksiään investointeihin liittyen. Huoltajista ja henkilöstöstä suurin osa kannatti tehtyä muutosesitystä.

Oppilaista esitystä kannattivat Kankaantaan koulun oppilaat. Nokianvirran koulun oppilaat ja lukion opiskelijat esittivät sekä puoltavia että vastustavia näkemyksiä esitykseen. Tärkeimpinä tekijöinä kaikissa vastauksissa nousi esille tarve saada puhtaat, terveet ja turvalliset uudet koulutilat. Vastaajista monet pitivät positiivisena, että uudessa ratkaisussa Penttilänpuisto säilyy rakentamattomana.

Nokian kaupunki twiittaa valtuuston kokouksista Twitterissä tunnisteella #Nokiankaupunginvaltuusto. Twiitit ovat katsottavissa myös jälkikäteen kaupungin Twitter-tililtä.

Kaupunginvaltuuston 12. marraskuuta kokouksen pöytäkirjat julkaistaan perjantaina 16. marraskuuta. Tästä pöytäkirjahakuun.

Lisätiedot:

Pauliina Pikka