Nokialla torjutaan vieraslajeja mobiilipelin avulla 29.5. klo 9 alkaen

Kiitos osallistumisesta ja mielenkiinnosta vieraslajikartoitukseen liittyen. Saimme Crowdsorsa-pelin kautta niin paljon osallistumisia jo ensimmäisinä päivinä, että vieraslajialueet ovat nyt kartoitettu ja peli on tämän osalta suljettu. Tiedotamme erikseen seuraavasta vaiheesta eli kitkemisen aloituksesta.

Tiedotetta muokattu 2.6.2023 klo 8:50. Tehty lisäys:

____________

Nokian vieraslajikasvien kartoitus käynnistyy maanantaina 29.5. kello 9, kun kasvit ovat kevään myötä alkaneet kukkia ja ovat helposti tunnistettavissa. Tehtävä on avoin kaikille kuntalaisille ja vaatii ainoastaan Crowdsorsa-mobiilipelin lataamisen omaan älypuhelimeen. Kustakin vieraslajihavainnosta maksetaan pelaajalle yhden euron palkkio.

Pelaajat osallistuvat tehtävään videokuvaamalla havaitsemiaan vieraslajiesiintymiä. Pelkän lajin ja sijainnin lisäksi saadaan selville myös ongelman laajuus, sillä esiintymän ympäri kävelevän pelaajan gps-koordinaateista piirtyy kartalle alue. Esiintymän pinta-alan perusteella määritetään sen kitkennästä maksettava palkkion määrä.

Vieraslajien kitkentätempaus alkaa omana tehtävänään viikkoa myöhemmin. Tehtävään lisätään kitkettäviksi ne löydetyt vieraslajiesiintymät, jotka kuka tahansa voi helposti ja turvallisesti käydä poistamassa. Vapaaehtoiset ryhmät, seurat ja joukkueet voivat ilmoittaa kaupunginpuutarhurille halukkuutensa kerätä kitkemisellä rahaa ryhmänsä hyväksi jollakin yhdessä sovitulla alueella. Haastavimpien esiintymien torjunnan kaupunki hoitaa itse.

– Haluamme tarjota kuntalaisille innovatiivisen ja uuden tavan osallistua omalla panoksellaan vieraslajien torjuntaan Nokialla. Toivomme, että tempaus herättää kaikenikäisiä toimimaan oman elinympäristömme viihtyisyyden ja monimuotoisuuden parantamiseksi, toteaa Nokian kaupunginpuutarhuri Venla Kuusela.

Luonnon monimuotoisuutta uhkaavia haitallisia vieraslajeja torjutaan tänä kesänä samalla menetelmällä jopa 14 kunnassa ympäri Suomea. Kyseessä on ensimmäinen kerta maailmassa, kun vieraslajiongelmaa ratkaistaan mobiilipelillä joukkoistamisen keinoin.

Lue lisää vieraslajeista.

Mikä on Crowdsorsa?

Crowdsorsa on tamperelainen startup-yritys, jonka Suomessa suosituksi tullut konsepti on otettu käyttöön myös Ruotsissa, Virossa ja Englannissa. Crowdsorsa-mobiilipeli on kehitetty kustannustehokkaaseen kuva- ja videodatan joukkoistettuun keräämiseen. Pelillä on kerätty dataa ennätyksellistä vauhtia jo muun muassa kaduista, pyöräteistä, kaivonkansista ja lätäköistä.

Lataa sovellus joko Google Play -kaupasta tai App Storesta

Venla Kuusela