Nokialla rikkoutui 35 000 asukkaan raja

Nokian kaupungin väkiluku on ylittänyt 35 000 asukkaan rajan. Tilastokeskuksen ennakkotietojen mukaan Nokialla asui huhtikuun lopussa 35 030 henkeä. Nokian väkiluku kasvoi 141 asukkaalla tammi-huhtikuussa 2022. Kaupungin asukasmäärä on kasvanut merkittävästi viimevuosien aikana.

Nokian asukasluku kasvoi vuoden 2021 aikana yhteensä 413 asukkaalla (1,2 %). Väkiluku oli vuoden lopussa 34 889 asukasta. Voimakasta kasvua selittää kaupungin nettomuuttovoitto, joka oli viime vuonna 10. suurinta Suomessa.

– Nokia houkuttelee uusia asukkaita muun muassa sijainnin, monipuolisen asuntotarjonnan, lähiluonnon sekä hyvien harrastusmahdollisuuksien vuoksi, sanoo kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.

Väätäisen mukaan Nokian kaupunki investoi tulevina vuosina kasvun turvaamiseksi muun muassa kaavoitukseen, infrarakentamiseen sekä matkakeskusalueeseen ja joukkoliikenteen kehittämiseen.

Uusia asuntoja ja asuinalueita kasvavan kaupungin tarpeisiin

Nokialle valmistui yli 500 uutta asuntoa vuonna 2021. Myönnettyjen rakennuslupien määrä nousi myös voimakkaasti (25 %) viime vuoden aikana, joten kaupungin väkiluvun kasvun oletetaan kasvavan edelleen.

– Nokialla on käynnissä useita asuinrakennushankkeita niin ydinkeskustassa kuin asemanseudulla radan pohjoispuolella sekä Rautatienkadun varrella. Suosittu Harjuniityn asuinalue jatkaa myös kasvuaan, kun alueelta luovutetaan noin 60 omakotitonttia tänä vuonna, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Pyhäjärven rantaan on rakentumassa noin 200 asukkaan Viinikanniemen uusi asuinalue, josta kaupunki on myynyt omarantaisia omakotitontteja kevään 2022 aikana. Niemisen mukaan Etelä-Nokialla laajentuvat myös Sammaliston ja Tervasuon asuinalueet, kun kaupunki luovuttaa uusia omakotitontteja alueilta lähivuosina.

Lisätiedot:
Eero Väätäinen, kaupunginjohtaja, p. 040 133 4444