Nokialla palkittiin ansiokasta työtä tehneitä kulttuuri- ja vapaa-ajantoimijoita

Nokian kaupunki palkitsee vuosittain ansioituneita vapaa-ajan toimijoita. Vuoden 2022 palkintojen saajat julkistettiin 6.12. itsenäisyyspäivän juhlassa Kerholassa.

Kulttuuripalkinnon saajat 2022

Kulttuuripalkinnot kirjailija Johanna Hulkolle ja Nokian Harmonikkakerholle

Vuodesta 1984 saakka jaettu Nokian kaupungin kulttuuripalkinto myönnetään nokia-laiselle henkilölle tai yhteisölle ansioista Nokian taide- ja muun kulttuurielämän edis-tämiseksi taikka merkittävästä kulttuuriteosta. Palkinto jaetaan vuonna 2022 kahdelle toimijalle.

Nokialainen kirjailija Johanna Hulkko on julkaissut yli 20 lasten, nuorten ja aikuisten kirjaa. Hänen suosittu jo 13-osainen lastenkirjasarjansa Geoetsivät sijoittuu Nokialle ja on tuonut kaupungin sekä vanhempien että nuorten tietoon kautta maan.

Vuonna 1970 perustettu Nokian Harmonikkakerho on toiminut yli 50 vuoden ajan ja toiminta jatkuu edelleen vireänä. Suosittu orkesteri esiintyy aktiivisesti ja vierailee säännöllisesti esiintymässä myös erityisryhmien tilaisuuksissa, kuten hoivakodeissa ja eläkeläistapahtumissa.

Liikuntatekopalkinto Siuron Tuisku ry:lle

Liikuntatekopalkinto myönnetään nokialaiselle henkilölle tai yhteisölle merkittävästä liikunta- tai urheiluteosta tai muusta työstä Nokian liikuntaelämän edistämiseksi ja kehittämiseksi.

Siuron Tuisku ry tarjoaa monipuolista ja laadukasta liikuntatoimintaa kaiken ikäisille Siuron ja Linnavuoren alueella. Innostava, innovatiivinen toiminta tavoittaa paljon lapsia ja aikuisia harrastustoiminnan äärelle ja toimii merkittävänä liikuttajana alueella.

Nuorisotekopalkinnot Venla Koivulalle ja Mikko Karilalle

Nuorisotekopalkinto myönnetään henkilölle tai yhteisölle merkittävästä nuorten pa-rissa tehtävästä työstä. Vuonna 2022 palkinto jaetaan kahdelle henkilölle.

Venla Koivula on menestynyt urheilija ja kannustava valmentaja, joka liikuttaa suurta joukkoa lapsia ja nuoria triathlonin parissa perustamassaan TriVAteamissa.

Mikko Karila palkitaan pitkäaikaisestä, sitoutuneesta ja aktiivisesta työstä nuorten parissa Suomen Punaisen Ristin Nokian katutyö Haravan katupäivystyksessä.

Vuoden vapaaehtoistoimijana palkitaan Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nokian yhdistys ry

Vapaaehtoistoimijana voidaan palkita yksityishenkilö, yhdistys tai muu toimija, joka on tehnyt pitkäaikaista vapaaehtois- tai hyväntekeväisyystyötä Nokialla.

Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nokian yhdistys ry on toiminut nokialaisten lasten ja lapsiperheiden hyväksi jo 100 vuoden ajan. Paikallinen kansalaisjärjestö tukee monipuolisesti lasten ja lapsiperheiden elämää paikkakunnalla muun muassa järjestä-mällä kerhotoimintaa, lastenhoitopalvelua ja tapahtumia sekä pitämällä yllä kahta Perhetaloa.

Aada Korvelle ja Alexandra Rosenlewille liikuntastipendit

Liikuntastipendein palkitaan nuoria, alle 20-vuotiaita urheilijoita ja menestyneitä urheiluseuroja.

Alexandra Rosenlew kilpaili MM-kilpailuissa ja voitti tyttöjen hopeaa pienoiskiväärin asentokilpailussa. Lisäksi Rosenlew menestyi vuoden aikana myös joukkuekilpailuissa: tyttöjen ilmakiväärin MM-joukkuepronssi ja nuorten parikilpailun EM-kulta syyskuussa. Rosenlew on myös nuorin Vuoden ampumaurheilijaksi valittu urheilija.

Aada Korpi on lupaava nuori ratsastaja, joka voitti kouluratsastuksen lapsiluokassa kultaa Hämeen aluemestaruuskilpailuissa.

Vapaa-aikajaosto päättää palkintojen saajista

Päätökset palkintojen saajista tekee vapaa-aikajaosto. Kuntalaisilla oli mahdollisuus lähettää ehdotuksiaan palkittavista jaoston käsiteltäväksi.

Kuva: Nokian kaupungin vuoden 2022 kulttuuripalkinto jaettiin Nokian Harmonikkakerholle ja kirjailija Johanna Hulkolle (oik.).