Nokialla innostuttiin sähköpyöristä – työmatkaliikkumisen sähköpyöräkokeilu kiinnosti

Nokialla toteutettiin työmatkaliikkumisen sähköpyöräkokeilu syys-marraskuun aikana. Kaksitoista onnekasta nokialaista sai kahdeksi viikoksi sähköpyörän käyttöönsä. Pyöräilykilometrejä kertyi ahkerimmilla pyöräilijöillä satoja. Kokeilu innosti myös oman sähköpyörän hankintaan.

Punaiseen tuulitakkiin pukeutunut nainen polkee sähköpyörällä Nokianvaltatietä pitkin syksyllä.

Moni nokialainen miettii sähköpyörästä ratkaisua työmatkaansa. Se näkyi myös sähköpyöräkokeilun suosiossa. Kokeiluun ilmoittautui mukaan 160 kiinnostunutta, valtaosin Nokian ja Tampereen välistä työmatkaansa autolla kulkevaa. Kiinnostuneiden joukossa työmatkan pituus oli keskimäärin 14 kilometriä.

– Moni mainitsi kiinnostuksen syiksi halun saada ulkoilmaa ja liikuntaa, halun luopua toisesta autosta ja kokeilla pyörää ennen kuin kenties ostaisi oman. Korona-aika on ennestään lisännyt kiinnostusta pyöräilyyn, kertoo Canemure-hankkeen projektipäällikkö Sanna Ovaska Tampereen kaupungilta.

Lisäapua työmatkaan

Kaksitoista mukana ollutta sähköpyöräkokeilijaa antoi kokeilusta erittäin kiittävää palautetta. Sähköpyöräkokeilu nähtiin hyvänä tapana kannustaa kulkutapamuutoksiin. Pitkään työmatkaan se toi kaivattua lisäapua, etenkin ylämäkiin, vastatuuleen ja huonolla säällä.

Sähköpyörä lisäsi kokeilijoiden pyöräilyä reilusti. Keskimäärin sillä kuljettiin 10-20 kilometriä arkipäivässä. Valtaosa pyöräili paljon enemmän kuin normaalisti ja vain yhdellä pyöräilymäärä pysyi samalla tasolla kuin ennen kokeilua. Samassa suhteessa autonkäyttö väheni.

– Tulokset ovat hyvin samansuuntaisia kuin seudun aiemmissa kokeiluissa. Moni sai sähköavustuksesta kaivattua intoa pyörällä kulkemiseen ja pyöräili ensimmäistä kertaa työmatkansa, sanoo Ovaska.

Kokeilu kannustaa pyöräkauppaan

Kun kynnystä pyöräilyyn on madallettu, matka taittuu useammin pyörällä myös ilman sähköapua. Kokeilijoiden pyöräilyinto ei pysähtynyt lainausajan jälkeen, vaan lähes kokeilijat arvioivat myös jatkossa pyöräilevänsä enemmän kuin ennen kokeilua.

Kaksi kokeilijaa ehti heti kokeilun jälkeen hankkia sähköpyörän itselleen ja yhtä lukuun ottamatta loputkin harkitsevat.

Nainen taluttaa söhköavusteista taittopyörää Nokian rautatieasemalla.
Kokeilussa oli mukana myös sähköavusteisia taittopyöriä. Kuva: Ilkka Haurinen.

Koko pyöräliikenteen ketju kuntoon

Kehitettävää kokeilijat näkivät pyöräily-ympäristössä. Esille nostettiin korkeat rotvallit, pyöräily jalankulkijoiden joukossa ja heikko valaistus. Työpaikalle kaivattiin suihkua ja turvallista pyöräpysäköintiä, johon kalliin sähköpyörän uskaltaa huoletta jättää päiväksi.

Kulkutapamuutos vaatii monen asian toimivuutta. Siihen kuuluu Ovaskan mukaan myös oma motivaatio.

– Kuten eräs kokeilija kertoi kokeilun huonoksi puoleksi: Perinteinen Suomen sää, mutta siitäkin selvisi kun kastui.

Jo valmiiksi innokkaalle pyöräilijälle myös sähköavusteisen pyörän avustuksen loppuminen 25km/h -nopeudessa osoitti, että omaan käyttöön perinteinen polkupyörä on riittävä.

Sähköpyöräkokeilu on osa EU:n rahoittamaa seudullista Canemure-hanketta, jossa etsitään ratkaisuja kestävään työmatkaliikkumiseen ja liityntäliikenteeseen. Nokian kaupunki on mukana hankkeessa muiden Tampereen kaupunkiseudun kuntien kanssa.

Lisätiedot:
Sanna Ovaska, projektipäällikkö, Canemure-hanke, Tampereen kaupunki, p. 040 8013125