Nokialla ennakkoon äänesti 11 186 äänestäjää – Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 2.4.

Eduskuntavaalien varsinainen vaalipäivänä on sunnuntaina 2.4.2023. Äänestyspaikat ovat avoinna kello 9–20.

Vaalipäivänä äänioikeutettu saa äänestää vain siinä äänestyspaikassa, joka on merkitty hänen kohdalleen äänioikeusrekisteriin. Vaalipäivän äänestyspaikan voi tarkistaa äänestäjälle ennen vaaleja postitse tai sähköisesti Suomi.fi Viestit-palvelussa lähetetystä äänioikeusilmoituksesta.

Nokialla kaksi uutta äänestyspaikkaa

Nokialla on kaksi uutta vaalipäivän äänestyspaikkaa, muut kahdeksan ovat tuttuja aiemmista vaaleista. Kankaantaan äänestysalueen uusi äänestyspaikka on Nokian vanha lukio (Kylmänojankatu 3) ja Koskenmäen äänestysalueen uusi äänestyspaikka on Emäkosken koulu (Ruskeepäänkatu 30).

Äänestysalue Äänestyspaikka

001 Keskusta Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta (Hiomo-Sali), Välikatu 11

002 Kankaantaka Nokian vanha lukio, Kylmänojankatu 3

003 Myllyhaka Myllyhaan koulu, Hirsimäenkatu 30

004 Asemantaka Alhoniityn koulu, Nokitie 3

005 Haavisto Harjuniityn koulu, Lautamiehenkatu 1

006 Koskenmäki Emäkosken koulu, Ruskeepäänkatu 30

007 Ketolanmäki Koskenmäen koulu, Ketolanmäenkatu 2

008 Siuro Linnavuoren koulu, Linnavuorentie 17

009 Tottijärvi Tottijärven koulu, Opintie 1

010 Vihola Viholan koulu, Toukokatu 1

Äänioikeus aluevaaleissa

Eduskuntavaaleissa äänioikeutettuja ovat kaikki Suomen kansalaiset, jotka täyttävät viimeistään vaalipäivänä 18 vuotta.

Äänestäjällä on oikeus äänestää eduskuntavaaleissa oman kotikunnan mukaan määräytyvän vaalipiirin ehdokasta. Nokia kuuluu Pirkanmaan vaalipiiriin ja nokialaiset äänestävät Pirkanmaan vaalipiirin ehdokkaita. Kotikunta, jonka mukaan vaalipiiri määräytyy, on se kunta, jossa äänestäjän virallinen kotipaikka oli perjantaina 10.2.2023.

Ajokortti, passi tai muu kuvallinen todistus henkilöllisyydestä mukaan äänestyspaikalle

Äänestäjä on velvollinen esittämään vaalitoimitsijalle selvityksen henkilöllisyydestään. Henkilöllisyyden voi todistaa esim. ajokortilla, passilla, kuvallisella KELA-kortilla tai poliisin antamalla henkilökortilla. Jos äänestäjä ei omista henkilöllisyyttä osoittavaa asiakirjaa, hän voi saada poliisilaitokselta maksuttoman, väliaikaisen henkilökortin äänestämistä varten. Väliaikaista henkilökorttia varten tarvitaan kaksi valokuvaa.

llmoitusta äänioikeudesta ei tarvitse ottaa mukaan äänestyspaikalle.

Eduskuntavaaliehdokkaat

Tiedot Pirkanmaan vaalipiirin ehdokkaista ja numeroista löytyvät oikeusministeriön sivuilta.

41,1 % Suomessa asuvista nokialaisista äänesti ennakkoon eduskuntavaaleissa

Nokialla 11 186 äänestäjää eli 41,1 % Suomessa asuvista nokialaisista äänioikeutetuista kävi äänestämässä ennakkoon eduskuntavaaleissa. Edustustoissa äänesti lisäksi hieman yli kaksikymmentä ulkosuomalaista nokialaista äänestäjää. Pirkanmaan vaalipiirissä ennakkoäänestysaktiivisuus oli 44,3 % ja koko maassa 40,0 %.

Ennakkoäänestyksen luvut voivat vielä muuttua hieman, koska esimerkiksi kaikki laitosäänestyksissä ja ulkomailla annetut ennakkoäänet saapuvat myöhemmin postitse keskusvaalilautakunnalle.

Myös lapset äänestivät vilkkaasti Nokialla

Yhteensä 135 nokialaista lasta ja koululaista äänesti ennakkoäänestyksen yhteydessä järjestetyissä lasten ja koululaisten vaaleissa. Lasten vaalien voittoon eli suosituimmaksi toiminnallisen satutunnin aiheeksi nousivat merirosvot viidakon eläinten ottaessa tiukassa äänestyksessä kakkossijan. Vain yksi ääni jouduttiin hylkäämään, koska äänestäjä oli äänestänyt samaan aikaan kahta ehdokasta. Koululaisten vaaleissa ylivoimaisesti toivotuin kirjailijavieras kirjastolle on pitkän uran lasten- ja nuortenkirjailijana tehnyt Tuula Kallioniemi.

Eduskuntavaalien tulosten seuraaminen

Vaalien tulostietoja voi seurata oikeusministeriön Vaalit.fi -sivustolla vaalipäivänä 2.4.2023 klo 20 alkaen. Tulostietoja päivitetään laskennan edetessä viiden minuutin välein, aina äänten laskennan loppuun asti. Ehdokasasettajakohtaisia tulostietoja julkaistaan koko maan tasolla, vaalipiireittäin, kunnittain ja äänestysalueittain. Ehdokaskohtaisia tuloksia julkaistaan vaalipiireittäin, kunnittain ja äänestysalueittain, mutta vasta kunkin alueen alustavan tuloslaskennan valmistuttua.

Tulokset vahvistetaan Pirkanmaan vaalipiirilautakunnan suorittaman tarkastuslaskennan valmistuttua 5.4.2023.