Nokialla ajetaan nyt ympäristöystävällisillä kaasuautoilla

Nokian kaupunki on ottanut elokuussa käyttöön uudet, ympäristöystävälliset kaasuautot. Kaupunki on hankkinut 26 Seat Mii -henkilöautoa sekä Iveco Eurocargo -kuorma-auton, jotka korvaavat vanhentuvaa kalustoa. Kaasuautojen hankinta tukee Nokian kaupungin strategiaa, jonka yhtenä tavoitteena on kestävien ja ekologisten ratkaisujen käyttöönotto. Hankinta on myös linjassa Nokian bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalueelle suunnitellun biokaasulaitoksen suunnitelmien kanssa.

Useita valkoisia Seat Mii -kaasuautoja vierekkäin Nokian kaupungin varikolla. Autoissa on kaupungin teippaukset.

”Kaasuautojen etuna ovat pienemmät päästöt sekä edullisempi polttoaine, joka voi olla maa- tai biokaasua. Kaasuautot soveltuvat erinomaisesti kaupunkiajoon. Henkilöautoja käytetään mm. kotihoidossa sekä pysäköinninvalvonnassa, ja kuorma-auto taas kuljettaa postia eri toimipisteisiin sekä elintarvikkeita kouluihin ja päiväkoteihin”, kuvailee varikkopäällikkö Kari Mäkelä.

”Nokian kaupunki on tehnyt merkittävän teon tuodessaan tämän kokoluokan kaasukuorma-auton ensimmäisenä Suomen ajoneuvokantaan ja liikenteeseen. Tältä suurelta kuorma-autojen sovellusalueelta kaasuautot ovat toistaiseksi puuttuneet”, kertoo uusiutuvan energian liikennekäyttöön perehtynyt ympäristöfyysikko Ari Lampinen.

Kaasuautoille uusi jakeluasema

Nokian keskustaan Kerhokadulle avataan joulukuussa 2018 uusi liikennekaasun jakeluasema. Leppäkosken Lämpö Oy:n asemalta on mahdollista tankata maa- ja biokaasua henkilö- sekä pakettiautoihin, ja se palvelee kaikkia kaasuautoilijoita.

Vuonna 2020 kaasuauton voi Nokialla tankata myös lähipolttoaineella eli uusiutuvista raaka-aineista Nokialla valmistetulla biokaasulla, jota syntyy bio- ja kiertotalouden ECO3-yritysalueelle rakentuvassa Pirkanmaan Jätehuolto Oy:n biokaasulaitoksessa. Biokaasu ei aiheuta hiilidioksidipäästöjä ja sen valmistuksen sivutuotteena syntyvä orgaaninen aines kierrätetään takaisin ravinnekiertoon mm. ympäristöystävällisenä kierrätyslannoitteena.

”Toivomme, että Nokian kaupungin ratkaisu toimii esimerkkinä myös muille kunnille, yrityksille sekä kaupunkilaisille. Uusi jakeluasema parantaa tankkausverkostoa Pirkanmaalla ja helpottaa nokialaisten siirtymistä kestävään kaasuautoiluun”, summaa talousjohtaja Mikko Koskela.

Lisätietoja:
talousjohtaja Mikko Koskela, 040 133 4422