Nokia mukaan lähijunapilottiin

Liikenne- ja viestintäministeriö ja VR-Yhtymä Oy ovat sopineet ostoliikennesopimuksella toteutettavasta junaliikenteestä vuonna 2020. Uusi sopimus lisää erityisesti lähiliikenteen junavuoroja. Pirkanmaalla täysin uutta lähijunaliikennetarjontaa syntyy Nokian ja Tampereen välille, johon tulee neljätoista lisävuoroa päivässä palvelemaan erityisesti työmatka- ja opiskeluliikennettä. Uudet vuorot otetaan käyttöön joulukuussa 2019.

Mies nousee vihreä-valkoisen Intercity-junan kyytiin Nokian asemalaiturilla. Laiturilla on myös muita matkustajia lastenrattaineen.

Pilotti parantaa Nokian ja Tampereen välisiä junayhteyksiä, sillä ruuhka-aikana lähijuna liikennöi puolen tunnin vuorovälein ja muuna aikana kerran tunnissa. Tämä mahdollistaa joukkoliikenteen matkustajamäärien lisääntymisen ja tarjoaa nokialaisille joustavammat yhteydet sekä ympäristöystävälliset matkustustavat.

”Olemme osallistuneet aktiivisesti lähijunapilotin suunnitteluun yhdessä valtion ja Pirkanmaan eri toimijoiden kanssa. Tämä pilottihanke tukee merkittävällä tavalla Nokian asemanseudun sekä keskustan elinvoimaisuuden kehittämistä”, kertoo kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen.

Ostosopimuksella valtio sitoutuu ostamaan VR:ltä junaliikennettä 1.1.2020 – 31.12.2020 välisenä aikana. Sopimuksessa on mukana jatko-optio, joka antaa osapuolille mahdollisuuden jatkaa sopimuksen voimassaoloa 19.6.2022 saakka.

kaupunkikehitysjohtaja Mikko Nieminen, puh. 040 133 4780