Nokia, Lempäälä ja Ylöjärvi etsivät Nuorisopassi-pilotteihin yhteistyökumppaneita

Nokia, Lempäälä ja Ylöjärvi käynnistivät yhteistyökumppaneiden haun Nuorisopassi-pilotteihin. Älypuhelimeen ladattavaan Nuorisopassi-sovellukseen voidaan ladata pääsylippuja erilaisiin vapaa-ajan harrastuksiin, lajikokeiluihin ja tapahtumiin. Yhteistyökumppaneiksi etsitään kolmannen sektorin toimijoita sekä yrityksiä.

Loppiaistapahtumassa lapset luistelevat musiikin tahdissa tunnelmavalaistulla jäällä Nokian jäähallissa.

Nuorisopassi-kuva

Lasten ja nuorten harrastamisen tukeminen on kirjattu valtakunnalliseen nuorisotyön ja -politiikan ohjelmaan vuosille 2017-2019, samaan aikaan sitä on käsitelty myös Ylöjärvellä, Lempäälässä ja Nokialla niin valtuusto- ja lautakuntatasolla kuin erilaisissa työryhmissä.

Nokian ja Ylöjärven kaupungit sekä Lempäälän kunta ovat päättäneet ottaa seuraavan askeleen lasten ja nuorten harrastamisen tukemisessa sekä harrastustakuun toteuttamisessa, kun näissä kunnissa käynnistyy Nuorisopassi pilotointi keväällä 2020. Pilotoinnin toteuttamista varten kunnat ovat käynnistäneet yhteistyökumppanien haun.

Nuorisopassi on sähköinen älypuhelimeen ladattava mobiilisovellus, johon voidaan ladata pääsylippuja erilaisiin vapaa-ajan harrastuksiin, lajikokeiluihin ja tapahtumiin. Edut voivat olla esim. maksuton harrastuskokeilukerta, sisäänpääsy museoon, maksuton uimahallin sisäänpääsy tai pääsylippu jääkiekkopeliin. Nuorisopassin tavoitteena on innostaa lapsia ja nuoria löytämään mielekästä tekemistä vapaa-ajalleen, edistää lasten ja nuorten tasavertaisuutta sekä samalla esitellä paikallista harrastustarjontaa.

Nuorisopassin tuottaa porilainen ohjelmistoalan yritys Dyme Solutions Oy. Kyseinen yritys vastaa myös Porin ja Rauman kaupungeissa käytössä olevista Nuorisopasseista. Nokia, Lempäälä ja Ylöjärvi tutustuivat erilaisiin harrastuspassi-malleihin syksyllä 2019 ja päätyivät aloittamaan yhteistyön Dyme Solutions Oy:n kanssa, sillä heidän kehittämä Nuorisopassi-sovellus vastasi kuntien tämän hetkisiin tarpeisiin parhaiten.

Nuorisopassia on tarkoitus pilotoida Ylöjärvellä maalis-toukokuun 2020 aikana Ylöjärven 7. luokkien oppilaille (n.500 oppilasta), Nokialla helmi-toukokuun 2020 aikana Nokian neljällä alakoululla 1.-4. luokkien oppilaille (407 oppilasta) sekä Lempäälässä helmi-toukokuun 2020 aikana Lempäälän 2. ja 5. luokkien oppilaille (787 oppilasta). Piloteista saadut kokemukset ja palautteet arvioidaan huolella, jonka jälkeen tavoitteena on tarjota Nuorisopassi syksystä 2020 alkaen Nokialla kaikille alakouluikäisille, Lempäälässä kaikille ala- ja yläkouluikäisille sekä toisen asteen oppilaille ja Ylöjärvellä kaikille yläkouluikäisille.

Lempäälä, Ylöjärvi ja Nokia etsivät nyt yhteistyökumppaneita Nuorisopassi-pilotteihin. Yhteistyökumppanit voivat olla kolmannen sektorin toimijoita tai yrityksiä, jotka haluavat tarjota harrastus- ja vapaa-ajan kokeiluja kevään 2020 aikana. Kokeilut voivat olla esimerkiksi yksittäisiä tiettyyn ajankohtaan sidottuja lajikokeiluja, kulttuurielämyksiä tai vaikka koko pilottijaksolle tarjottavaa vapaa-ajantoimintaa. Pilotissa mukana olo tuo toimijoille uudenlaista näkyvyyttä sekä kenties edesauttaa uusien harrastajien löytymistä. Yhteistyöstä kiinnostuneita toimijoita pyydetään olemaan yhteydessä Nokialla ja Lempäälässä projektikoordinaattori Maria Pulkkiseen sekä Ylöjärvellä lasten ja nuorten liikuntakoordinaattori Heikki Puttoseen 31.01.2019 mennessä.

Yhteydenotot ja lisätiedot:

Nokia ja Lempäälä