Nokia jatkaa kasvomaskien jakamista vähävaraisille neljässä toimipisteessä

Maskeja jaetaan sosiaalipalvelujen neuvonnassa, Vihnuksen terveysaseman neuvonnassa, Nansotalolla työllisyyspalveluiden asiointipisteessä sekä seurakunnan diakoniatoimistossa.

Jokainen on lähtökohtaisesti itse vastuussa maskien hankkimisesta ja niistä aiheutuvista kustannuksista. Valtioneuvoston linjauksen mukaisesti kunnat huolehtivat, että myös kaikkein heikoimmassa asemassa olevilla on mahdollisuus maskisuosituksen noudattamiseen.

Kasvomaskeja voivat hakea ne nokialaiset, jotka kokevat, ettei heidän taloudellinen tilanteensa salli itse niitä hankkia. Maskien noutajan tulee olla terveenä.

Maskeja voi noutaa seuraavista toimipisteistä:

• Vihnuksen terveysaseman neuvonta (Vihnuskatu 3) arkisin klo 8-12
  • Sosiaalityön neuvonta (Harjukatu 21) arkisin klo 9-11 ja 12-15
  • Työllisyyspalvelut, asiointipiste (Nansotalo, Tanhuankatu 2, 2.krs) tiistaisin ja torstaisin klo 9-11 ja 13-15
  • Nokian seurakunnan diakoniatoimisto (Korkeemäenkatu 20) keskiviikkoisin klo 9-12 (käynti rakennuksen takaa)

Jaettavat maskit ovat pestäviä kangasmaskeja, ja niitä annetaan neljä kappaletta per henkilö. Maskien mukana annetaan käyttö – ja puhdistusohje. Jakeluaikoja ja -pisteitä voidaan tarvittaessa muuttaa ja muutoksista tiedotetaan erikseen.

Edelleen on ensisijaisen tärkeää noudattaa 1-2 metrin turvavälejä aina kun mahdollista, huolehtia käsihygieniasta, yskiä kertakäyttöiseen nenäliinaan tai hihaan sekä välttää kasvojen koskettelua.

Kasvomaskia suositetaan käytettäväksi seuraavissa tilanteissa (THL:n perussuositus):

• Joukkoliikenteessä
  • Koronavirustestiin hakeutuvat henkilöt matkatessaan näytteenottoon ja ennen negatiivisen testituloksen saamista, mikäli joutuvat välttämättömän syyn vuoksi liikkumaan kodin ulkopuolella
  • Riskialueelta Suomeen saapuneet matkailijat heidän siirtyessään maahantulopisteeltä omaehtoiseen karanteeniin, tai jos heillä on omaehtoisen karanteenin aikana välttämätön syy liikkua kodin ulkopuolella

Lisäksi Pirkanmaan sairaanhoitopiiri suosittaa kasvomaskin käyttöä seuraavissa tilanteissa:

• Yliopistoissa ja korkeakouluissa
  • Sisätiloissa tapahtuvat joukkokokoontumiset:
  • Konsertit ja muut musiikkitilaisuudet, teatteriesitykset ja muut esittävän taiteen tilaisuudet, jääkiekko-ottelut ja muut urheilutapahtumat
  • Messutapahtumat, sisätiloissa järjestettävät festivaalit
  • Kirkkotilaisuudet ja muut uskonnollisten yhteisöjen tilaisuudet
  • Rajatuissa ulkotiloissa järjestettävät tilaisuudet, joihin kertyy suuri määrä ihmisiä, kuten suuret ulkoilmakonsertit, festarit, ym.

Kasvomaski ei sovellu lapsille. Maskin ohjeiden mukainen käyttö onnistuu 15 vuoden iästä eteenpäin.