Näyttely Raine Lehtorannan valokuvista kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa

PÄIVITETTY 12.1.2021: Kirjasto- ja kulttuuritalo Virta on suljettu koronatilanteesta johtuen 31.1.2021 saakka Nokian perusturvalautakunnan 7.1. päätöksellä. Raine Lehtorannan valokuvanäyttelyn avautumisesta tiedotetaan erikseen, kun näyttelyn aukioloaika voidaan vahvistaa.

Raine Lehtoranta oli useasti palkittu nokialainen valokuvaaja, joka työskenteli Aamulehdessä yli 30 vuotta. Nokian Viholassa asunut Lehtoranta kuoli huhtikuussa 2019, jolloin hänen pitkäaikainen työparinsa Matti Kuusela sai haltuunsa kaikki Lehtorannan valokuvat. Kuusela on suunnitellut näyttelyn, joka kantaa nimeä Nokia ja muu maailma – Raine Lehtorannan kuvia kotoa ja kaikkialta.

Matti Kuuselan hallussa ovat kaikki Lehtorannan valokuvat. Kuvia on liki puoli miljoonaa, niin Afrikasta, Aasiasta, Venäjältä kuin Nokialta, jossa Lehtoranta kuvasi vapaa-ajallaan sekä luontoa että ihmisiä, eniten järviä ja lapsia. Koska myös Matti Kuusela on Nokialta, hän haluaa Lehtorannan ainutlaatuisen hienot kuvat ensimmäiseksi esille juuri Nokialla. Näyttelyssä on noin sata Kuuselan vakavasti harkiten valitsemaa valokuvaa – niistä noin 70 on Nokialta, loput muualta maailmalta. Suuri osa kuvista on esillä ensimmäistä kertaa julkisesti.

”Nokian näyttely on lokakuussa julkaistavan kirjan Tampere ja muu maailma – Raine Lehtorannan kuvia kotoa ja kaikkialta huolehtivainen ja vähän viisaampi isosisko”, kuvailee Kuusela.

Näyttelyn avautumisesta taidetila Raamissa tiedotetaan erikseen tammikuussa 2021. Taidetila Raami on Nokian kaupungin ylläpitämä vaihtuvien näyttelyiden tila Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virrassa.

Nokia ja muu maailma – Raine Lehtorannan kuvia kotoa ja kaikkialta –näyttely
Taidetila Raami, Nokian kirjasto- ja kulttuuritalo Virta, 1.krs