Myllyhaan ja Emäkosken koulujen rakennushankkeet etenevät aikataulussa

Joulukuussa ilmestyneen Hyvä Asukas-lehden artikkeli esittelee sujuvasti eteneviä rakennushankkeita: Myllyhaan alakoulun noin 300 koululaista pääsee opiskelemaan uudenaikaisiin tiloihin jo ensi elokuussa. Emäkosken yläkoulun noin 470 oppilasta aloittaa näillä näkymin koulunkäynnin uudisrakennuksessa vuoden päästä tammikuussa.

”Koulujen rakentamisessa ei ole tullut toistaiseksi vastaan yllätyksiä. On ilahduttavaa, että molemmat hankkeet etenevät mallikkaasti kilpailutuksen jälkeen suunnitellussa aikataulussa”, kertoo Kirsi Maijala. Hän toimii rakennuttajapäällikkönä Nokian kaupungin tilapalveluissa.

Molemmat koulut rakennetaan sääsuojan alla. Myllyhaan koulussa on jo edetty sisätilojen rakennustöihin, esimerkiksi sisäseinien ja talotekniikan rakentamiseen. Koulun nykyisistä väistötiloista voidaan luopua uudisrakennuksen valmistumisen jälkeen.

Emäkosken koulun suunnittelua jatketaan vielä

Emäkosken koulussa aloitetaan vuoden alussa sisätilojen rakennustyöt. Sisätilojen suunnittelua tarkennetaan esimerkiksi kotitalousluokkien ja teknisten tilojen osalta yhdessä opetushenkilöstön kanssa. Emäkosken piha-alue rakennetaan valmiiksi ja vanha koulu puretaan kevään 2022 aikana.

Koronaviruspandemialla on ollut vaikutusta rakennusprojektien arkeen, mutta viivästyksiä ei ole koronan vuoksi tullut. ”Olemme opetelleet uudenlaisia toimintatapoja. Pidämme esimerkiksi työmaakokoukset etänä, jotta voimme välttää mahdollisia altistuksia. Varovaisuus on tarpeen”, Maijala kuvailee.

Rakennusliike Lapti urakoi molemmat koulut

Molemmat koulut rakennetaan KVR-urakkana, jossa urakoitsija Rakennusliike Lapti Oy vastaa tilojen suunnittelusta ja toteutuksesta. Hankkeiden arvo on yhteensä noin 32,7 miljoonaa euroa. Kaupunki on tilannut urakoitsijalta pieniä lisätöitä suunnittelun edetessä, mutta merkittäviä muutoksia ei ole tehty.

”Yhteistyö rakennusliikkeen kanssa on sujunut hyvin. Saamme lapsille ja henkilökunnalle hienot ja modernit tilat, joissa on turvallista ja terveellistä opiskella”, Kirsi Maijala sanoo.

Artikkeli on julkaistu aikaisemmin 11.12.2020 ilmestyneessä Nokian kaupungin  Hyvä Asukas -lehdessä (1/2020).

*Juttua muokattu 21.1.2020: Oppilasmäärät korjattu.