Muutoksia terveyspalveluiden sähköisessä asioinnissa 2.11.2020 alkaen


Klinik-palvelu on poistunut käytöstä. Nyt myös nokialaisten käytössä kaikki Omaolon 16 oirearviota. Tulossa: Omahoito-viestien lähettäminen kansalaisen terveyspalvelun kautta.

Klinik-palvelu on poistunut käytöstä. Jatkossa sähköinen yhteydenotto tapahtuu Omaolo-palvelun (www.omaolo.fi) tai kansalaisen terveyspalvelun Omahoito-viestien kautta. Omahoito-viestien lähettäminen kansalaisen terveyspalvelun kautta ei valitettavasti vielä ole mahdollista, mutta teemme parhaillaan tiivistä yhteistyötä palveluntarjoajan teknisten asiantuntijoiden kanssa, jotta palvelu saadaan käyttöön mahdollisimman pian.

Nokialla on maanantaina 2.11.2020 otettu käyttöön Koronavirustaudin oirearvion lisäksi myös kaikki muut Omaolon oirearviot. Nyt myös nokialaiset voivat saada antamiinsa vastauksiin perustuvan yleisen toimintasuosituksen lisäksi myös paikalliset toimintaohjeet seuraaviin aiheisiin liittyen: Alaselkäkipu tai -vamma, Hengitystietulehdus, Korvan kipu tai lukkoisuus, Kurkkukipu tai nieluoire, Närästys, Olkapään kipu, jäykkyys tai vamma, Peräaukon seudun oire, Polven oire tai vamma, Päänsärky, Ripuli, Seksitautiepäily, Silmän rähmiminen, vetistys tai punoitus, Virtsatietulehdus ja Yskä. Lisäksi käytössä on Yleinen oirekysely, jonka voi täyttää silloin, kun edellä mainituista oirearvioista ei löydy omiin oireisiin sopivaa vaihtoehtoa. Mikäli sinulla on koronavirustautiin sopivia oireita, täytä ensisijaisesti Koronavirustaudin oirearvio.

Oirearvioiden käyttöönoton myötä palveluun tunnistautuneet asiakkaat voivat kaikkien oirearvioiden kohdalla tietyissä tapauksissa lähettää oirearvionsa ammattilaiselle. Nyt myös vastaanottoajan varaaminen onnistuu palvelun kautta rajoitetusti. Alaselän, olkapään ja polven oireiden osalta asiakkaiden on tietyissä tapauksissa mahdollista lähettää oirearvionsa suoraan fysioterapeutille, joka soittaa asiakkaalle viimeistään seuraavana arkipäivänä.

Omaolon kautta lähetettyjä oirearvioita käsittelevät tehtävään erikseen nimetyt ammattilaiset, joten erillisen takaisinsoittopyynnön jättäminen näissä tapauksissa ei ole tarpeen. Odotathan rauhassa ammattilaisen yhteydenottoa.