MetsäFolk –luontokonsertit yhdistävät kulttuurielämyksen ekologiseen luontomatkailuun

Konsertit järjestetään pirkanmaalaisissa metsissä osana Operaatio Pirkanmaan kulttuuriohjelmaa, Nokialla tilaisuus on Nuijalammen laavulla torstaina 18.8. Akustisten konserttien esiintyjät ovat Leija Lautamaja ja Pekko Käppi. Ohjelmassa on myös työnäytöksiä, jotka istuvat retkeilyteemaan ja leirinuotiopuuhiin. Lähtöpaikasta riippuen laavulle on kävelyä 3–5 kilometriä yhteen suuntaan, joten oma suunnistustaito ja kunto kannattaa arvioida ennen retkelle lähtöä. Konsertit toteutetaan yhteistyössä Kulttuuriosuuskunta Uulun ja Operaatio Pirkanmaan kanssa, ja niihin on vapaa pääsy.

Pekko Käppi ja Leija Lautamaja esiintyvät Hämeenkyrön, Tampereen ja Nokian MetsäFolk-konserteissa 16.–18.8. Esitykset ovat akustisia ja niihin on vapaa pääsy.

Luonnon omalla areenalla katsojat pääsevät nauttimaan metsän tunnelmasta ja antimista. Käsityöt ja työnäytökset ovat mukana ohjelmanumerona ja inspiraationa, joka luontevasti istuu retkeilyteemaan ja leirinuotiopuuhin. Konsertit eivät jyrää luonnon ääniä alleen, vaan ne asettuvat osaksi maisemaa. Tapahtuma tuo oman mausteensa esittävän ja elävän kulttuurin soppaan sekä edistää ekologista lähiluontomatkailua. Tapahtuma on osa Operaatio Pirkanmaan ohjelmistoa.

Paikalle kannattaa saapua pyöräillen tai patikoiden, Toimelan laavulle pääsee hyvin myös soutamalla ja melomalla. Toimelan tilaisuudesta kuvataan video Tampereen kaupungin matkailumarkkinointiin ja osallistumalla tilaisuuteen hyväksyy luvan videomateriaalin käyttöön.

Työnäytökset klo 17 ja konsertit klo 18.

• ti 16.8. Hämeenkyrö, Myllykolu
    Rauno Niemisen työnäytöksen aiheena puukon käsittely ja puuhevosen veisto
  • ke 17.8. Tampere, Toimelan nuotiopaikka
    Markus Pakkalan työnäytöksen aiheena taltat ja luova puunveisto.
    Kartta tapahtumapaikalle
  • to 18.8. Nokia, Nuijalammen laavu.
    Saija Lehtosen työnäytöksen materiaalina on kalannahka. Lisäksi hän esittelee hirvestä tehtyjä töitänsä.

Info Nokian tilaisuudesta

Nuijalammen laavu sijaitsee Koukun majalta noin kolme kilometriä luoteeseen.

Lähimmän parkkipaikan osoite: Kivikeskun pysäköintialue, Koukkujärventie 518, 39150 Nokia

Karttalinkki näyttää laavun sijainnin.

Nuijalammi Lean-to Shelter

Koordinaatit: 61.53271190402328, 23.491316857787222

Retkelle lähtiessäsi valitse reitti kartalta oman kuntotasosi mukaan. Lähtöpaikasta riippuen Nuijalammen laavulle on 3–5 km kävelyä yhteen suuntaan, ja se kestää noin tunnin. Suosittelemme myös saapumista pyörällä. Osa hiihtoladunpohjista on polkupyöräiltävissä ja maastopyörille on useita eri vaihtoehtoja. Ota mukaan omat eväät ja reipas mieli.

Tapahtuman ohjelma sopii kaikenikäisille, kunhan paikalle löytää. Varustaudu sään mukaan, alueella on ojan ylityksiä. Lataa kännykän akku täyteen ja tutustu etukäteen karttaohjelmaan, joka näyttää myös alueen polut (mm. Trailmap). Retkelle lähdetään omalla vastuulla ja vakuutuksella. Tapahtuman järjestäjä ei ole korvausvelvollinen mahdollisista loukkaantumisista tai materiaalin hajoamisista.

Kartat ja ohjeet löydät myös Uulun verkkosivuilta.

Tietoa esiintyjistä ja tapahtumista sosiaalisessa mediassa:

Metsäfolk

Pekko Käppi