Mauno Kiviojan Motiivi-reliefin irrotus alkanut

Nokialaisen kuvanveistäjän Mauno Kiviojan (1941-2018) Motiivi-reliefin (1981) irrotustyö on alkanut vanhalla palloiluhallilla Kankaantaankadulla. Työ kestää 1-2 viikkoa. Reliefi kuuluu Nokian kaupungin taidekokoelmaan.

Vanhan palloiluhallin julkisivussa oleva Motiivi-reliefi koostuu 120 yksittäisestä laatasta ja teoksen koko on noin 2,4m x 3,5m ja paino noin 2000kg. Teoksen alareuna on noin 3,5 metrin korkeudessa maanpinnasta, joten työ toteutetaan rakennustelineillä ja irrottamisessa irtoavan pölyn leviämisen estämiseksi työskentelyalue on huputettu. Teos irrotetaan jokainen laatta kerrallaan, laatat numeroidaan ja varastoidaan.

Irrotustyön edetessä arvioidaan teoksen kuntoa: osa teoksen laatoista on alkanut ajan myötä rapautua pinnastaan ja osa laatoista on halki jo ennen irrotustyön aloittamista. Toistaiseksi sellaisia vaurioita ei ole tiedossa, mikä estäisi hallitun irrottamisen ja reliefin säilyttämisen.

Lisätiedot

Hanna Westman, museo- ja kokoelma-amanuenssi, kulttuuripalvelut, hanna.westman@nokiankaupunki.fi, 044 486 0979

Tuomas Salonen, ylläpitopäällikkö, tilapalvelut, tuomas.salonen@nokiankaupunki.fi, 040 133 4753