Lasten Pirkkasissa etsitään omia supervoimia

Lasten Pirkkaset on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurikuukausi, jonka aikana lastenkulttuuri näkyy ja kuuluu ympäri Pirkanmaata. Ohjelmaa on tarjolla paikan päällä ja virtuaalisesti 0–12-vuotiaille lapsille sekä heidän perheilleen. Tämän vuoden teema ”Supervoimaa kulttuurista” johdattaa tutustumaan omiin supervoimiin.

Nokialla ohjelmassa on esimerkiksi työpajoja, teatteriesityksiä ja Hinttalan taskulamppusuunnistuksia. Pirkkasilla kuntia kiertävä Veera Degerholmin esitys nähdään sekä Virrassa että Linnavuoren kirjastossa.

Tänä vuonna kulttuurikuukautta vietetään aikaisempaa pidemmällä aikavälillä 1.2.–13.3.2022, jotta mahdollisimman moni tapahtuma pystytään järjestämään. Tapahtumat järjestetään koronaturvallisesti, luethan koronainfon sivun alaosassa.

Vuoden 2022 teema on Supervoimia kulttuurista

Supervoima voi olla jotain pienenpientä, pörröistä tai vaikka äänekästä! Lasten Pirkkasten tapahtumissa saa hullutella, leikitellä, rakentaa oman soittimen tai muuttua vaikka avaruusolioksi!

Pirkkasten kiertävänä esiintyjänä seikkailee lastenohjelmista tuttu Veera Degerholm. Veeran Salaisia asukkaita -esitykseen ja Supervoimaa-työpajaan voi osallistua eri puolilla Pirkanmaata. Tämän lisäksi on tarjolla kymmeniä kiinnostavia, lennokkaita ja innostavia kulttuuritapahtumia, joita ovat tuottaneet yksityiset toimijat, opistot, kulttuurikeskukset ja kunnat.

Nokian ja koko Pirkanmaan ohjelmistoon voit tutustua osoitteessa www.lastenpirkkaset.fi Huomaa! Nokian ohjelmaan on tullut muutoksia, tiedot päivittyvät sivustolle maanantain 7.2. aikana.
Huomaa, että osaan tapahtumista on ennakkoilmoittautuminen.
Muutokset ovat mahdollisia, tarkista ajankohtainen info Pirkkasten verkkosivuilta.

Koronainfo

Noudatamme koronavirustartuntojen torjumiseen liittyviä viranomaisohjeita. Tapahtumien osallistujamääriä on rajoitettu koronatilanteesta ja eri ohjelmiin sopivista yleisömääristä johtuen. Tästä syystä joihinkin tapahtumiin on ennakkoilmoittautuminen. Koronapassia ei käytetä.

Muistilista tilaisuuteen tullessasi:

• Älä tule sairaana tai oireisena
  • Huolehdi riittävästä etäisyydestä (vähintään 1 m) muihin osallistujiin
  • Yski tai aivasta kertakäyttöliinaan ja pese heti kädet
  • Tervehdi ilman kättelyä
  • Pidä kasvomaskia tilaisuuden ajan
  • Huolehdi käsihygieniasta: pese kädet tai käytä käsihuuhdetta sisään tullessa

Ennakkoilmoittautumista edellyttävien tapahtumien kävijätiedot säilytetään 14 vuorokautta tapahtuman jälkeen mahdollisten jälkikäteen ilmaantuvien tartuntatapausten vuoksi. Viranomaisen pyynnöstä tiedot voidaan luovuttaa terveysturvallisuudesta/tartuntatautien torjunnasta vastaavien viranomaisten käyttöön altistuneiden jäljitystä varten.

Yhteisellä lastenkulttuurifestivaalilla tuodaan esiin Pirkanmaan eri kunnissa toteutettavaa lastenkulttuurityötä. Mukana ovat tänä vuonna Juupajoki, Kangasala, Lempäälä, Mänttä-Vilppula, Nokia, Pirkkala, Ruovesi, Sastamala, Tampere, Valkeakoski ja Ylöjärvi. Suurin osa ohjelmasta on maksutonta.

Lasten Pirkkasia suunnitellaan ja kehitetään Pirkkaset-työryhmässä, joka koostuu kuntien kulttuurivastaavista, ja jota koordinoi Tampereen kaupunki.