Lasten Pirkkaset on Pirkanmaan lastenkulttuurifestivaali helmikuussa

Teemakuukauden aikana lastenkulttuuri näkyy ja kuuluu ympäri Pirkanmaata muun muassa tapahtumien, työpajojen, näyttelyiden ja leirien muodossa. Lasten Pirkkasten kohderyhmänä ovat 0–12-vuotiaat lapset sekä heidän perheensä. Nokialla ohjelmassa on muun muassa teatteria. Festivaalin teemana on tänä vuonna Meidän tulevaisuus.

Teemalla kannustetaan pohtimaan tulevaisuuteen liittyviä asioita yhdessä lasten kanssa. Tulevaisuutta voi pohtia esimerkiksi Täti Taikakynän ja Kulttuuriosuuskunta Uulun kiertävässä esityksessä Luonnonlapset. Esiintyjät kiertävät Pirkanmaan kuntia helmikuun ajan, Nokialla esitys nähdään Kerholassa ma 17.2. ja pe 21.2. ja Linnavuoren kirjastossa pe 7.2..

Nokian kaupungin kulttuuripalvelut tuo myös kaksi teatteriesitystä vierailulle. TOTEM -teatterin Ihana sininen -esityksessä pohditaan ihmisten kaipuuta saavuttamattomaan sekä suhdetta ympärillämme oleviin esineisiin: esineet ovat hyödyllisiä ja tarvitsemme niitä, mutta toisaalta tavaroita on jo niin paljon, että hädin tuskin näemme, mitä ympärillämme on. Voisiko unelmien kohde löytyäkin jostain, jota meillä jo on? Kerholassa lauantaina 1.2. klo 13 ja 15 esitettävää esitystä suositellaan 1. – 6.-luokkalaisille. Teatteri Siperian hauskassa ja leikkisässä Apo Apponen -lastenesityksessä arkisista asioista kehittyy suuria seikkailuja ja hauskoja tilanteita. Esitys toteutetaan Teatteri Siperian Rajaton esitys -konseptilla: siinä vältetään käyttämästä äkillisiä kovia ääniä tai voimakkaita valoja, ja näyttelijöihin ja roolihahmoihin on mahdollista tutustua ennen ja jälkeen esityksen. Kerholassa tiistaina 11.2. esitettävää esitystä suositellaan 4–7-vuotiaille.

Lasten Pirkkasiin voi Nokialla osallistua myös erilaisissa työpajoissa. Käsityö- ja muotoilukoulu Näpsän avointen ovien päivinä 3. – 6.2. voi testata, millainen muotoilija olisit. Ystäviä aina -ystävänpäivän taidepajassa voi suunnitella tulevaisuutta ystävän kanssa tai ystäviä ajatellen. Teoksia tehdään piirtäen, maalaten tai grafiikkaa kokeillen. Talvilomaviikolla voi viettää e-urheilupäivää hyvällä porukalla. Pirkan opiston järjestämällä kurssilla saa pelaamisen ohella tietopaketin e-urheilusta ja pääsee tutustumaan uusiin peleihin.

Esityksiin ja työpajoihin suositellaan paikkavarausta ennakkoon. Tarkemmat ohjeet ja lisätiedot tapahtumista löytyvät Lasten Pirkkasten sivuilta.

Lisätietoja:
Nokian kaupungin kulttuuripalvelut