Lasten Pirkkaset kirjastossa

Lasten Pirkkaset - Pirkanmaan lastenkulttuurikuukautta vietetään kaikkialla Pirkanmaalla 1.-28.2. Lasten Pirkkasten vuoden 2018 teema "sanoilla seikkailuun" kannustaa sekä lapsia että aikuisia tarttumaan kirjoihin ja tutkimaan tarinoita. Kuukauden tavoitteena on tarjota helposti lähestyttävää kulttuuria ja taidetta sekä nostaa esiin kunnissa tehtävää lastenkulttuurityötä. Kuukauden aikana järjestetään eri taiteenalojen tapahtumia, esityksiä, kursseja, näyttelyitä ja paljon muuta lapsille ja perheille ympäri Pirkanmaata. Nokian kirjastossakin tapahtuu paljon Pirkkasten aikaan.

Lasten Pirkkaset -lastenkulttuurikuukausi on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurifestivaali, joka järjestetään vuosittain helmikuussa. Lasten Pirkkasten teema vaihtuu vuosittain. Vuoden 2018 teemana on ”sanoilla seikkailuun”. Meistä jokainen osaa varmasti keksiä jännittäviä, satumaisia ja tunteellisia tarinoita. Annetaan sanoille ja tarinoille tilaa, silloin voi tapahtua mitä tahansa!

Vuoden 2018 teema valikoitui mukaan sanataiteen, satusetä Topeliuksen juhlavuoden ja lukemisen merkityksen korostamiseksi. Tarinoiden lukeminen ja kuunteleminen innostaa kaikenikäisiä mielikuvitteluun, leikkiin ja uusiin tarinoihin. Kulttuurikuukauden aikana myös Pirkkasten kiertävä esiintyjä, Sanataideyhdistys Yöstäjä levittää sanataiteen ilosanomaa Pirkanmaan kunnissa.

Olipa kerran ja mitä sitten tapahtuikaan? Mistä sanat oikein tulevat ja kuka keksii tarinat? Keksitään tarinoita ja hypätään sanoilla seikkailuun.

Siirry Pirkkasten sivuille katsoaksesi koko ohjelman.

Kirjaston tapahtumat Pirkkasissa

Kirjaston Harry Potter -päivä
To 1.2. klo 15-19
Nokian pääkirjasto, Nuijamiestentie 9, Nokia

Kirjasto muuttuu velhokoulu Tylypahkaksi kokonaiseksi illaksi. Illan aikana voit mm. selvittää velhonimesi, osallistua ennustuspajaan, tehdä oman tupapinssin, valmistaa taikaliemi-pajassa slimeä ja luvassa on myös paljon muuta ohjelmaa. Voit myös pukeutua velhomaailmaan sopivasti.

Sanoilla seikkailuun! -esitys
Pe 2.2. klo 10 Linnavuoren kirjasto, Linnavuorentie 12, Nokia

La 10.2. klo 10 Nokian pääkirjasto, Nuijamiestentie 9, Nokia

Mistä sanat tulevat ja mitä kaikkea niillä voi tehdä? Lennokkaassa sanaseikkailussa löydetään yhdessä tarinan ainekset ja kerrotaan ainutkertainen tarina alkusanoista yllättävään loppuratkaisuun. Yleisö pääsee myös osallistumaan sanataiteilijan ja kuvittajan johdolla toteutettavaan monitaiteiseen esitykseen. Kotiinviemisiksi saa taskut täyteen ideoita omia tarinoita varten. Järj. Sanataideyhdistys Yöstäjä ja Nokian kirjasto- ja kulttuuripalvelut.
Vapaa pääsy. Ei ennakkoilmoittautumista. Suositellaan 3-8 -vuotiaille.

Nukketeatteri Tarinatassun esitys
To 8.2. klo 9.30
Nokian pääkirjasto, Nuijamiestentie 9, Nokia

Nukketeatteri Tarinatassun 15-vuotisjuhlaesitys: Tuhkimo.

Lasten lempisadut -iltasatutunti
Ke 14.2. klo 18 ja 28.2. klo 18
Nokian pääkirjasto, Nuijamiestentie 9, Nokia

Lasten omista lempisaduista koostuvalla iltasatutunnilla luetaan lasten omia satukirjoja, jotka he ovat tuoneet kirjastoon jo ennalta.
Vapaa pääsy. Ei ennakkoilmoittautumista, paitsi satutuntikerralla luettavat lasten omat sadut on tuotava kirjastoon viimeistään viikkoa ennen satutuntia yhteystiedoilla varustettuna.
Lisätiedot: Pääkirjaston lastenosasto, p. 040 133 4122.

Kivaa koodausta! -koodauskurssi
La 17.2. klo 10.30-14.30

9-13-vuotiaille
Kodareiden Koodikoulu sopii kaikille koodauksesta kiinnostuneille 9-13-vuotiaille! Päivän aikana mm. tutustumme koodaukseen hauskalla ja visuaalisella tavalla, käydään läpi ohjelmoinnin ja pelisuunnittelun peruskäsitteitä ja ohjelmoimme omia pelejä. Päivään sisältyy myös tauko, jolloin voi nauttia omia eväitä. Ei pääsymaksua.
Ilmoittautuminen: p. 040 133 4122 tai marjo.laakkonen@nokiankaupunki.fi.
Mukaan mahtuu 12 ilmoittautunutta. Järj. Nokian kirjasto, PIKI-pelihanke ja Kodarit.
Lisätiedot: Pääkirjaston lasten- ja nuortenosasto p. 040 133 4122.

Kankaantaan koulun Lemmikkiaakkoset-musiikkiesitys
To 22.2. klo 9.30

Kankaantaan musiikkiluokan (4.C) musiikillisessa esityksessä
Lemmikkiaakkoset ilottelevat sanojen maailmassa aakkosilla ja kirjaimilla.
Suositusikä: satutunti-ikäiset, sopii erityisesti eskareille.
Lisätiedot: Marjo Laakkonen p. 0401334122.