Lasten Pirkkaset juhlistaa erilaisuutta helmikuussa

Lasten Pirkkaset on Pirkanmaan kuntien yhteinen lastenkulttuurikuukausi, jonka aikana lastenkulttuuri näkyy ja kuuluu ympäri maakuntaa. Helmikuisen teemakuukauden ohjelma on suunnattu 0–12-vuotiaille lapsille sekä heidän perheilleen. Vuoden 2023 teema on "Monenlaista erilaista".

Punaiseen klovnin nenään sonnustautunut nainen pöydän ääressä, kuvan etualalla on kaksi värikästä kahvikuppia.

Vuoden 2023 teema ”Lasten Pirkkaset – monenlaista erilaista” rohkaisee sekä lapsia että aikuisia olemaan oma ainutlaatuinen itsensä iästä, sukupuolesta, kulttuurista, kielestä, perinteistä tai alkuperästä riippumatta. Kuukauden ohjelmassa on luvassa kymmeniä kiinnostavia, lennokkaita ja innostavia kulttuuritapahtumia, joita ovat tuottaneet yksityiset toimijat, opistot, kulttuurikeskukset ja kunnat. Kuukauden aikana Yhteisötaidekoulu Hehkumahkun Ruuti-klovni seikkailee Lasten Pirkkasten kiertävänä esiintyjänä. Ruuti-klovnin matkalaukkuteatteri -esityksessä kuullaan ihmeellisiä matkatarinoita ja Kiertelen ympäri maailmaa -työpajassa harjoitellaan esineteatteria ja sirkustaitoja.

Nokialla helmikuussa järjestettävät tapahtumat löydät Menokoneesta. Linkissä haku on valmiiksi rajattu helmikuulle ja lasten tapahtumiin Nokialla. Huomaa, että suurimpaan osaan tapahtumista on ennakkoilmoittautuminen, ja että muutokset ovat mahdollisia. Kaikki Lasten Pirkkasten tapahtumat löytyvät Lasten Pirkkasten verkkosivuilta.

Lisätiedot:

Niina Niiniluoto
lastenkulttuurin koordinaattori
Tampereen kaupunki
niina.niiniluoto@tampere.fi

Pia Keltti
kulttuurikoordinaattori
Nokian kaupunki
pia.keltti@nokiankaupunki.fi

Yhteinen lastenkulttuurifestivaali tuo esiin Pirkanmaan eri kuntien lastenkulttuurityötä. Mukana ovat: Hämeenkyrö, Ikaalinen, Juupajoki, Kangasala, Kihniö, Lempäälä, Mäntä-Vilppula, Nokia, Orivesi, Parkano, Pirkkala, Ruovesi, Sastamala, Tampere, Vesilahti ja Valkeakoski. Lasten Pirkkasia suunnittelee ja kehittää Pirkkaset-työryhmä, joka koostuu kuntien kulttuurivastaavista, ja jota koordinoi Tampereen kaupunki.

Kuvassa Lasten Pirkkasten kiertävä esiintyjä Ruuti-klovni, kuva Yhteisötaidekoulu Hehkumahku.