Lapsiystävällinen kunta -tunnustusta juhlistetaan viikon ajan eri tapahtumin

Nokian kaupunki sai UNICEFin myöntämän Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksen toukokuussa 2021. Tunnustusta juhlitaan 21.–28.8. vietettävällä juhlaviikolla eri tavoin.

UNICEF:n Nokian kaupungille myöntämä tunnustus Lapsiystävällinen kunta -työstä.

Juhlaviikon avauspuheenvuoron pitää kaupunginjohtaja Eero Väätäinen Harrastustorin yhteydessä 21.8. Lisäksi tapahtumassa esiintyy lastenmusiikkiorkesteri Orffit. Tapahtuma järjestetään vastuullisena tapahtumana, ajankohtaiset koronarajoitukset ja suositukset huomioiden.

Juhlaviikko näkyy varhaiskasvatuksessa ja kouluissa

Kouluissa ja päiväkodeissa juhlaviikkoa vietetään monin eri tavoin. Esimerkiksi Harjuniityn päiväkodissa tuodaan esiin, mitä Lapsiystävällinen kunta -tunnustus tarkoittaa päiväkodissa sekä suunnitellaan yhdessä lasten kanssa eri ikäryhmien musiikkihetket. Siuron päiväkodilla on koko päiväkodin yhteinen urheilutapahtuma musiikin ja tarjottavien siivittämänä Siuron urheilukentällä.

Siuron ja Linnavuoren kouluilla opettajat kertovat Lapsiystävällinen kunta -mallista, ja kouluilla on suunnitteilla lasten toivetunti sekä koulurauhan julistuksen seuraaminen. Lisäksi Siuron koululla järjestetään yhteisöllinen pihatapahtuma, ja Linnavuoren koulussa puolestaan tehdään kehutehtävä, jonka avulla jokainen oppilas tuntee olevansa arvokas.

Perhepäivähoidossa Lapsiystävällinen kunta -tunnustusta juhlistetaan lasten omien lempikirjojen parissa. Lapset  saavat tuoda niitä kotoa perhepäivähoitoon luettavaksi viikon aikana.

Sosiaalipalveluiden tehtävävihossa pohditaan lapsen vahvuuksia ja unelmia

Lapsiperheiden sosiaalipalveluissa viikon aikana tehtävillä kotikäynneillä perheille jaetaan tehtävävihko. Tehtävinä ovat lapsiystävällinen kunta -haastattelu, kehukukka ja unelmien talo. Niissä kysytään mm. lapsen mielipidettä lapsuuteen, omiin oikeuksiin, lapsiystävälliseen kuntaan ja Nokian kaupunkiin liittyen.

Kehukukkaseen kirjataan jokaiselle terälehdelle lapsen vahvuus. Unelmien taloa tehdessä selvitetään mm. lapsen lempiruokia, mitä hän haluaisi tehdä aikuisten kanssa ja kenet ystävistään hän haluaisi yökylään. Unelmien talon vastausten perusteella toteutetaan lasten toiveita.

Seurakunta järjestää Kirkkoseikkailuja

Seurakunnan toiminnassa juhlistetaan Lapsiystävällinen kunta -tunnustusta Kirkkoseikkailuilla:

• ma 23.8. Kirkkoseikkailu Tottijärven kirkossa klo 14–16
  • ti 24.8. Kirkkoseikkailu Siuron kirkossa klo 14–16
  • ke 25.8. Kirkkoseikkailu Nokian kirkossa klo 14–16

Kirkkoseikkailuihin on vapaa pääsy, eikä niihin tarvitse ilmoittautua etukäteen.

Lisätietoa Lapsiystävällinen kunta -tunnustuksesta:

Nokian Lapsiystävällinen kunta -verkkosivut

Lisätietoja juhlaviikosta: