Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila vieraili Nokialla

Lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila vieraili Nokialla 24.4.2018 Puropuiston päiväkodin kutsumana. Kurttila pääsi tutustumaan päiväkodin eri toimintoihin ja tietysti keskustelemaan lasten kanssa, jotka olivat vierailulla pääroolissa.

Mies ja lapset istuvat saunassa vaatteet päällä.

Kurttilaa vastassa olivat esioppilaat Sami Hyrkäs ja Emilia Kulmala. Kurttila keskusteli monien eri ryhmien lasten kanssa ja lapset kertoivat hänelle toiveistaan, tulevaisuudensuunnitelmistaan, iloistaan ja suruistaan. – Vähän jännitti, mutta hyvinhän tämä sujuu! Enää ei jännitä ollenkaan niin paljon, Sami totesi vierailun puolessavälissä.

Puropuistossa toimitaan lasten ehdoilla

Puropuiston varhaiskasvatusyksikön johtaja Anne Soini on iloinen, että Tuomas Kurttilan vierailu saatiin järjestymään.

– Meillä on täällä hyvät ja toimivat palvelut, ja on hienoa, että saamme esitellä toimintaamme lapsiasiavaltuutetulle, joka on ennen kaikkea lasten puolella. Tuomas Kurttila oli hyvillään nokialaisesta tavasta toteuttaa varhaiskasvatusta vuorokauden ympäri siten, että lapsi ei ole se, jota siirretään paikasta toiseen vanhempien työelämän tarpeiden mukaan. Puropuisto on auki yötä päivää, ja lasten osallisuus näkyy kaikessa toiminnassa saunasta bändihuoneeseen.

Kurttilan mukaan on olennaista, että vuorohoidon tärkeys ymmärretään kunnassa ja että vanhemmat voivat yhtälailla luottaa hoidon järjestymiseen, vaikka heidän työnsä luonne muuttuisi. – Nämä ovat arvokkaita asioita kuntalaisille ja kuntaan muuttaville. On ilo nähdä, että Puropuistossa lapset todella ovat keskiössä.

rummut

Nokialla asiat hyvällä mallilla

Tuomas Kurttilan vierailu jatkui mm. sosiaalityön ja opetuspuolen edustajien tapaamisella. Häntä ilahdutti ensiluokkaisen vuorohoidon järjestämisen lisäksi muun muassa Nokian hyvät luvut lapsiköyhyystilastojen osalta.

Valtakunnallisesti huolestuttavana kehityssuuntana lasten ja nuorten kannalta Kurttila näkee huumausaineiden helpon saatavuuden ja humalahakuisen juomisen lisääntymisen. Hän toivoo, että näistä asioista keskusteltaisiin avoimesti ja esimerkiksi kouluterveyskyselyiden tulokset käytäisiin kouluyhteisöissä huolellisesti läpi, jotta pystytään kuulemaan myös oppilaiden näkemyksiä.

– Nokialla luokanvalvojat käyvät kouluterveyskyselyiden tulokset läpi omien ryhmiensä kanssa. Selittäviä tekijöitä on tullut hyvin ilmi näissä keskusteluissa, kertoi johtava rehtori Kari Lähde. – Kyselyissä on noussut esiin myös nuorten huoli siitä, että he eivät koe tulevansa kuulluiksi. Tässäkin on jo saatu aikaan positiivinen käänne, kun asia on tiedostettu ja sitä on lähdetty suunnitelmallisesti korjaamaan, Lähde jatkoi.

Nokian kaupunginvaltuuston viime vuoden lopulla tekemä päätös ottaa lapsivaikutusten arviointi huomioon kaikessa päätöksenteossa sai Kurttilalta suuresti kehuja. – Kaiken kaikkiaan teillä on täällä Nokialla asiat oikein hyvällä mallilla. On hienoa, että lapsiin panostetaan.

Tuomas Kurttilan kanssa riitti keskusteltavaa lasten hyvinvoinnista. Kuvassa vasemmalta vapaa-aikajohtaja Marko Ojala, johtava rehtori Kari Lähde, kaupunginhallituksen puheenjohtaja Jari Haapaniemi, lapsiasiavaltuutettu Tuomas Kurttila ja kaupunginjohtaja Eero Väätäinen.